Educational guide
IDENTIFYING DATA 2024_25
Subject SPANISH LITERATURE OF THE RENAISSANCE: TEXT AND CONTEXT Code 00412033
Study programme
0412 - GRADO EN LENGUA ESPAÑOLA Y SU LITERATURA
Descriptors Credit. Type Year Period
6 Compulsory Third First
Language
Castellano
Prerequisites
Department FILOLOGIA HISPANICA Y CLASICA
Coordinador
MATAS CABALLERO , JUAN
E-mail jmatc@unileon.es
mlcuet@unileon.es
srodn@unileon.es
Lecturers
CUESTA TORRE , MARÍA LUZDIVINA
MATAS CABALLERO , JUAN
RODRIGUEZ NICOLAS , SERGIO
Web http://
General description In this subject we try to study the principal authors and works of the Spanish Literature of the 16th century in the European context of the Renaissance’s culture and in its time of summit of the Spanish Empire. So, we try to study the introduction of the petrarquism and its relation with the different poetical models, the variety of genres and modalities of the humanist and fiction prose, and the gradual development of the dramatic activity up to the appearance of the prelopian writers.
Tribunales de Revisión
Tribunal titular
Cargo Departamento Profesor
Presidente FILOLOGIA HISPANICA Y CLASICA ORDIZ VAZQUEZ , FRANCISCO JAVIER
Secretario FILOLOGIA HISPANICA Y CLASICA MORALA RODRIGUEZ , JOSE RAMON
Vocal FILOLOGIA HISPANICA Y CLASICA EGIDO FERNANDEZ , MARIA CRISTINA
Tribunal suplente
Cargo Departamento Profesor
Presidente FILOLOGIA HISPANICA Y CLASICA ALVAREZ MENDEZ , NATALIA
Secretario FILOLOGIA HISPANICA Y CLASICA IGLESIAS BANGO , MANUEL
Vocal FILOLOGIA HISPANICA Y CLASICA TRABADO CABADO , JOSE MANUEL

Competencias
Code  
A1898
A1912
A1913
A1923
B192
B193
B198
B199
C3 CMECES3 That students have the ability to gather and interpret relevant data (normally within their area of study) to make judgments that include reflection on relevant issues of a social, scientific or ethical nature.
C5 CMECES5 That students have developed those learning skills necessary to undertake further studies with a high degree of autonomy

Learning aims
Competences
A1923
B199
C3
A1923
B198
B199
C5
A1912
A1923
B192
B193
B198
B199
C3
A1898
A1913
A1923
B198
B199
C3

Contents
Topic Sub-topic

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Class hours Hours outside the classroom Total hours
Personal tuition 2 0 2
 
Assignments 1 14.75 15.75
Problem solving, classroom exercises 17 12.75 29.75
Other methodologies 0 20 20
Scientific and/or public events 0 2 2
 
Lecture 25 37.5 62.5
 
Extended-answer tests 3 15 18
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies   ::  
  Description
Personal tuition
Assignments
Problem solving, classroom exercises
Other methodologies
Scientific and/or public events
Lecture

Personalized attention
 
Lecture
Personal tuition
Assignments
Problem solving, classroom exercises
Other methodologies
Scientific and/or public events
Extended-answer tests
Description

Assessment
  Description Qualification
Lecture 50%
Personal tuition se incluye en asistencia
Assignments 30%
Problem solving, classroom exercises 15%
Other methodologies Se incluye en el apartado anterior.
Scientific and/or public events Se incluye en asistencia
Extended-answer tests Se incluye en el primer apartado.
 
Other comments and second call

Sources of information
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE

Basic HERRERA, F. de, Anotaciones a la poesía de Garcilaso, Cátedra, Madrid, 2001
HERMENEGILDO, A. (ed.), , Antología del teatro español del siglo XVI: del palacio al corral, Biblioteca Nueva, Madrid, 1998
San Juan de la Cruz, Cántico espiritual, Lumen, Barcelona, 2021
TORRES NAHARRO, B., Comedias. Soldadesca. Tinelaria. Himenea, Castalia, Madrid, 1973
VALDÉS, Alfonso de, Diálogo de Mercurio y Carón, Cátedra, Madrid, 1999
DOMÍNGUEZ ORTIZ, A., El Antiguo Régimen: los Reyes Católicos y los Austrias, Alianza-Alfaguara, Madrid, 1973
RICO, F., El sueño del Humanismo: de Petrarca a Erasmo, Alianza Editorial, Madrid, 1993
BATAILLON, M., Erasmo y España. Estudios sobre la historia espiritual del siglo XVI, FCE, México, 1966, 2ª
Juan Matas Caballero, Espada del olvido. Poesía del Siglo de Oro a la sombra del canon, Universidad de León, León, 2005
ELLIOT, J. H., La España Imperial (1469-1716) [1963], Vicens Vives, Barcelona, 1965
DELICADO, Francisco, La Lozana andaluza, Fundación José Manuel Lara, Sevilla, 2004
CUEVA, Juan de la, La muerte del rey don Sancho. Comedia del degollado, Universidad de León, León, 1997
GARIN, E., La revolución intelectual del Renacimiento, Crítica, Barcelona, 1981
LIDA, M. R., La tradición clásica en España, Ariel, Barcelona, 1975
Anónimo (Francisco Rico, ed.), Lazarillo de Tormes, Cátedra, Madrid, 1987
CHEVALIER, M. , Lectura y lectores en la España de los siglos XVI y XVII, Turner, Madrid, 1976
REYES, J. Mª e I. PEPE (eds.), , Los grandes líricos del Renacimiento español, Cátedra, Madrid,2010
Garcilaso de la Vega, Obra poética y textos en prosa, Crítica, Barcelona, 1995
TERESA DE JESÚS, Obras completas, Biblioteca Nueva, Madrid,1987, 4ª
GIL FERNÁNDEZ, L., Panorama del Humanismo español, Tecnos, Madrid, 1997
RUEDA, Lope de, Pasos, Castalia, Madrid, 1992
CRUZ, Juan de la, Poesía, Cátedra, Madrid, 1984
HERRERA, F. de, Poesía castellana original completa, Cátedra, Madrid, 1985
GARCILASO DE LA VEGA, Poesía completa, Castalia, Madrid, 1982
Gutierre de Cetina, Poesía de la Edad de Oro, Cátedra, Madrid, 2014
LEÓN, L. de, Poesías completas, Castalia, Madrid, 2001
GARCÍA GALIANO, A., Teoría de la imitación poética en el Renacimiento, Univ. Complutense, Madrid, 1988
AVALLE-ARCE, J.B., “Características generales del Renacimiento”Historia de la literatura española, I,, Guadiana, Madrid, 1974
BLECUA, A., “La transmisión de los textos en los ss. XVI y XVII”, Manual de crítica textual, Castalia, Madrid, 1983

Complementary


Recommendations