Educational guide | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IDENTIFYING DATA | 2024_25 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Subject | CHILDREN,S LITERATURE | Code | 01012040 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Study programme |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Descriptors | Credit. | Type | Year | Period | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Compulsory | Fourth | First |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Language |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prerequisites | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Department | FILOLOGIA HISPANICA Y CLASICA |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Coordinador |
|
mtllap@unileon.es mlops@unileon.es |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lecturers |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Web | http:// | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
General description | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tribunales de Revisión |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Competencias |
Code | |
A8989 | |
B966 | |
B970 | |
B980 | |
B984 | |
C2 | CMECES2 That students know how to apply their knowledge to their work or vocation in a professional manner and possess the skills that are usually demonstrated through the development and defense of arguments and the resolution of problems within their area of study. |
C4 | CMECES4 That students can transmit information, ideas, problems and solutions to both a specialised and non-specialised audience |
Learning aims |
Competences | |||
A8989 |
B966 B970 B980 |
C2 C4 |
|
A8989 |
B966 B970 B980 |
C2 C4 |
|
A8989 |
B966 B970 B980 B984 |
C2 C4 |
|
A8989 |
B966 B970 B980 |
C2 C4 |
|
A8989 |
B966 B970 B980 |
C2 C4 |
|
A8989 |
B966 B970 B980 |
C2 C4 |
Contents |
Topic | Sub-topic |
Planning |
Methodologies :: Tests | |||||||||
Class hours | Hours outside the classroom | Total hours | |||||||
Problem solving, classroom exercises | 26 | 52 | 78 | ||||||
Seminars | 5 | 10 | 15 | ||||||
Lecture | 25 | 25 | 50 | ||||||
Extended-answer tests | 3 | 3 | 6 | ||||||
Objective multiple-choice tests | 1 | 0 | 1 | ||||||
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Description | |
Problem solving, classroom exercises | |
Seminars | |
Lecture |
Personalized attention |
|
|
Assessment |
Description | Qualification | ||
Seminars | El peso en la calificación final de los resultados obtenidos será: 10% | ||
Problem solving, classroom exercises | El peso en la calificación final de los resultados obtenidos será: a) Prueba/s objetiva/s: 30% b) Tareas de aula: 30% mediante evaluación continua. |
||
Lecture | El peso en la calificación final de los resultados obtenidos será del 30% | ||
Other comments and second call | |||
Sources of information |
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE |
Basic |
, , , Otero García, María Jesús, Animar a la lectura jugando. Didácticas práctico-lúdicas del lenguaje a partir de los 6 años, Editorial CCS (Materiales para Educadores), 2007 BRAVO-VILLASANTE, C., Antología de la literatura infantil en lengua española, Escuela Española, 1983 Jiménez Frías, Rosario, Federico Gómez Rodríguez de Castro, María Teresa Aguado Odina y Belén Balles, Cuéntame: El cuento y la narración en Educación infantil y Primaria, UNED (Educación Permanente. Formación del profesorado), 1999 Cañas, José , Didáctica de la expresión dramática. Una aproximación a la dinámica teatral en el aula, Octaedro (Recursos), 1999 Serrano, Joaquín y José Enrique Martínez (coords. y eds.)), Didáctica de la lengua y la literatura , Oikos-Tau, 1997 Prado Aragonés, Josefina, Didáctica de la lengua y la literatura para educar en el siglo XXI, La Muralla, s.A., 2004 Delia Vivante, M., Didáctica de la literatura, Magisterio del Río de la Plata, 2006 BRAVO-VILLASANTE, C., Historia de la literatura infantil española, Escuela Española, 1985 BRAVO-VILLASANTE, C., Historia y antología de la literatura infantil universal, Miñón, 1985 Tabernero, R. y J. D.Dueñas, La adquisición de la competencia literaria: una propuesta para las aulas de Infantil y Primaria, en Mendoza, A. y P. Cerrillo (coords.), Intertextos: Aspectos sobre la recepción del discurso artíst, 2003 Cerrillo, Pedro C., y Jaime García Padrino, La literatura infantil en el siglo XXI, Ediciones de la Universidad Castilla- La Mancha (Colección Estudios), 2001 Cervera Borrás, J., La literatura infantil en la educación básica, Cincel, 1985 Barrientos Ruiz-Ruano, C., La poesía en el aula, Narcea, 1985 Cerrillo, Pedro C., Lectura y literatura infantil y juvenil y educación literaria, Octaedro, 2007 Abril Villalba, Manuel, Lectura y literatura infantil y juvenil. Claves., Ediciones Aljibe, 2005 CERRILLO, P. y GARCÍA PADRINO, J. (coord.), Literatura Infantil, Universidad de Castilla-La Mancha, 1990 Cerrillo, Pedro y Jaime García Padrino (coords.), Literatura infantil y enseñanza de la literatura, Universidad Castilla-La Mancha, 1992 Amo Sánchez-Fortún, José Manue de, Literatura infantil: claves para la formación de la competencia literaria, Ediciones Aljibe, 2003 Alarcos, Emilio, Damaso Alonso y otros, Literatura y educación, Castalia (Theoria), 1974 , Los talleres literarios, República de las Letras, nº 34, julio 1992 , Los tallleres literarios (II), República de las Letras, nº 37, abril 1993 Rienda, José, Nociones elementales de Didáctica de la Literatura, Mirto Academia, 2010 Llamazares Prieto , Teresa y Selfa Sastres, Moisés, Poesía dramatizable para Educación Infantil y Educación Primaria, , 2019 CERVERA, J. , Teoría de la literatura infantil, Mensajero, 1991 Cerrillo Torremocha, Pedro C. (ed.), ¿Dónde está el niño que yo fui? Poemas para leer en la escuela, Akal (Literaturas), 2006 |
Complementary | |
Recommendations |