Educational guide | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IDENTIFYING DATA | 2024_25 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Subject | Science, Technology and Environment | Code | 01013036 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Study programme |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Descriptors | Credit. | Type | Year | Period | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Optional | Second |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Language |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prerequisites | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Department | BIODIVERSIDAD Y GEST.AMBIENTAL |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Coordinador |
|
atabp@unileon.es ealfsz@unileon.es jogarg@unileon.es |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lecturers |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Web | http:// | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
General description | The ecological science. The biosphere: The environmental conditions for the life. The ecosystems. Metabolic and cultural consumption. Environmental degradation. The concept, origin and evolution of the science, technology and environmental movement. The s | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tribunales de Revisión |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Competencias |
Code | |
A9023 | |
A9029 | |
A9032 | |
A9033 | |
A9036 | |
A9037 | |
A9039 | |
A9040 | |
A9042 | |
A9075 | |
B998 | |
B999 | |
B1001 | |
B1003 | |
B1009 | |
B1013 | |
B1014 | |
B1020 | |
B1021 | |
B1023 | |
C2 | CMECES2 That students know how to apply their knowledge to their work or vocation in a professional manner and possess the skills that are usually demonstrated through the development and defense of arguments and the resolution of problems within their area of study. |
C3 | CMECES3 That students have the ability to gather and interpret relevant data (normally within their area of study) to make judgments that include reflection on relevant issues of a social, scientific or ethical nature. |
C4 | CMECES4 That students can transmit information, ideas, problems and solutions to both a specialised and non-specialised audience |
Learning aims |
Competences | |||
A9042 A9075 |
B999 B1003 B1013 B1023 |
C2 |
|
A9023 A9032 A9033 A9036 A9037 |
B998 B1021 |
C2 C3 |
|
A9075 |
B1014 B1020 B1021 |
||
B998 B1001 B1014 B1021 |
|||
A9029 A9033 A9036 |
C3 C4 |
||
A9023 A9033 |
B1001 B1009 B1021 |
C2 C4 |
|
A9039 A9040 A9042 |
B998 |
Contents |
Topic | Sub-topic |
Planning |
Methodologies :: Tests | |||||||||
Class hours | Hours outside the classroom | Total hours | |||||||
Assignments | 15 | 30 | 45 | ||||||
Field work/trips | 5 | 2 | 7 | ||||||
Personal tuition | 2 | 0 | 2 | ||||||
Lecture | 16 | 28 | 44 | ||||||
Mixed tests | 2 | 0 | 2 | ||||||
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Description | |
Assignments | |
Field work/trips | |
Personal tuition | |
Lecture |
Personalized attention |
|
|
Assessment |
Description | Qualification | ||
Lecture | 50% | ||
Assignments | 40% | ||
Field work/trips | 10% | ||
Other comments and second call | |||
Sources of information |
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE |
Basic |
SMITH, T.M. Y SMITH, R.L. , Ecología, Addison Wesley , 2007 AAAS, Avances en el conocimiento científico, Versión electrónica en http://www.project2061.org/esp/publications/bsl/online/bolintro.htm , 1993 AAAS , Ciencia: conocimiento para todos, Proyecto 2061. Versión electrónica en http://www.project2061.org/esp/publications/sfaa/online/sfaato, 1989 NEBEL, B.J. y WRIGHT, R.T. 1999, Ciencias ambientales. Ecología y desarrollo sostenible, Prentice Hall Hispanoamerica, 1999 PEÑUELAS, J. , De la biosfera a la antroposfera. Una introducción a la Ecología, Barcanova. Temas Universitarios, 1988 PERALES, J. y CAÑAL, P. , Didáctica de las Ciencias: Teoría y Práctica de la Enseñanza de las Ciencias, Marfil, 2000 MOLLES, M.C. , Ecología. Conceptos y aplicaciones, McGraw Hill-Interamericana, 2006 MEMBIELA, P., Enseñanza de las ciencias desde la perspectiva ciencia-tecnología-sociedad. Formación científica para la ciudadanía. , Narcea, 2002 TYLER MILLER, G. , Introducción a la Ciencia Ambiental. Desarrollo sostenible de la Tierra. Un enfoque integrado, Thomson Editores, 2002 VEGARA, J Mª; BARRACÓ, H; COLLDEFORMS, M.; RELEA, F y RODRÍGUEZ, P., Introducción al medio ambiente a la sostenibilidad, Vicens Vives, 2004 CAAMAÑO, A. (ed.) , La educación ciencia-tecnología-sociedad. (Monográfico). , Alambique, 1995 |
Complementary |
GARCÍA PALACIOS, E. M. y otros, Ciencia, tecnología y sociedad: una aproximación conceptual, OEI, 2001 GARRIDO, J.M.; PERALES, F.J. y GALDÓN, M., Ciencias para Educadores, Pearson Ed, 2008 GIL PÉREZ, D.; MACEDO, B.; MARTÍNEZ-TORREGROSA, J.; VALDÉS, P. y VILCHES, A. (eds.) , Cómo promover el interés por la cultura científica? Una propuesta didáctica fundamentada para la educación científica de jóvenes de 15 a 18 años, OREALC/UNESCOVersión electrónica en http://www.campusoei.org/decada/libro.htm , 2005 , Enseñanza de las Ciencias, Alambique, , http://www.ambientum.com, , , http://www.ecointeligencia, , , Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias (http://www.saum.uvigo.es/reec ), , , Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias (http://www.apac-eureka.org/revista) , , KUMA, D.D. y CHUBIN, D.E. (eds.), Science, Technology and Society: A Sourcebook on Research and Practice (Innovations in Science Education and Technology), Kluwer Academic Publishers/ Plenum Publishers, 2000 SOLOMON, J. y AIKENHEAD, G. (eds.) , STS Education: International Perspectives on Reform, Teachers College Press, 1994 |
Recommendations |