Educational guide | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IDENTIFYING DATA | 2022_23 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Subject | AGRICULTURAL ECONOMICS AND MANAGEMENT | Code | 00106026 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Study programme |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Descriptors | Credit. | Type | Year | Period | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Compulsory | Third | Second |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Language |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prerequisites | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Department | PRODUCCION ANIMAL |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Coordinador |
|
msaeg@unileon.es jmcarl@unileon.es vgone@unileon.es |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lecturers |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Web | http:// | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
General description | General principles and concepts of economics. Economic and management of agricultural and veterinary business: accounting and cost analysis. Agricultural and veterinary business marketing. Agricultural policy (CAP, environmental and sectorial policies). Economic analysis of Spanish livestock. Environmental Economics and animal health economics. Multifunctionality of livestock and sustainable development | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tribunales de Revisión |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Competencias |
Code | |
A4517 | |
A4519 | |
A4567 | |
A4569 | |
A4633 | |
A4668 | |
A4717 | |
B535 | |
B543 | |
B548 | |
B549 | |
B550 | |
B551 | |
B552 | |
C2 | |
C3 | |
C4 |
Learning aims |
Competences | |||
Conoce los principios y conceptos básicos de la economía y los mecanismos del mercado. | A4567 A4569 |
B552 |
C2 C3 |
A4567 A4569 A4668 |
B535 B549 B552 |
||
A4569 |
B552 |
C4 |
|
A4567 A4569 A4633 A4668 A4717 |
B550 |
C3 |
|
A4567 A4633 A4668 |
B550 |
C2 |
|
A4517 A4519 A4567 A4569 A4668 A4717 |
B550 |
C3 |
|
A4668 |
B543 B548 B551 |
C2 C3 |
Contents |
Topic | Sub-topic |
Planning |
Methodologies :: Tests | |||||||||
Class hours | Hours outside the classroom | Total hours | |||||||
Seminars | 12 | 10 | 22 | ||||||
Assignments | 0 | 16 | 16 | ||||||
Personal tuition | 1 | 0 | 1 | ||||||
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms | 12 | 10 | 22 | ||||||
Lecture | 30 | 45 | 75 | ||||||
Practical tests | 1 | 2 | 3 | ||||||
Mixed tests | 1.5 | 6 | 7.5 | ||||||
Objective multiple-choice tests | 0.5 | 1 | 1.5 | ||||||
2 | 0 | 2 | |||||||
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Description | |
Seminars | |
Assignments | |
Personal tuition | |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms | |
Lecture |
Personalized attention |
|
|
Assessment |
Description | Qualification | ||
Seminars | Junto con la realización y presentación de trabajos, representarán hasta el 20 % de la nota final | ||
Assignments | Junto con seminarios, representarán hasta el 20 % de la nota final | ||
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms | Hasta el 25% de la nota final | ||
Practical tests | Hasta el 25 % de la nota final | ||
Mixed tests | Hasta el 55 % de la nota final (20 % para las preguntas tipo test y 35 % para las preguntas de respuesta breve), Para superar esta prueba se requiere una calificación mínima de 4 en cada parte. | ||
Objective multiple-choice tests | Hasta el 55 % de la nota final (20 % para las preguntas tipo test y 35 % para las preguntas de respuesta breve), Para superar esta prueba se requiere una calificación mínima de 4 en cada parte. | ||
Junto con seminarios, representará hasta el 20 % de la nota final | |||
Other comments and second call | |||
Sources of information |
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE |
Basic |
Ballestero E, Economía de la empresa agraria y alimentaria, Madrid: Mundi-Prensa, 2000 Jevring C, Gestión de la clínica veterinaria, Buenos Aires: Inter-Médica SAICI, 2008 Mankiw G, Principios de economía, Madrid: Thompson, 2007 |
Complementary |
Stern LW, El Ansary A, Coughlan A, Cruz I, Canales de comercialización, Madrid: Prentice Hall, 1999 Lambin JJ, Casos prácticos de marketing, Madrid: McGraw-Hill DL, 1995 García JM, Gómez-Limón JA , Chequeo médico de la PAC y perspectivas de la Política Agraria Común tras 2013 , Madrid: Inter-Médica SAICI , 2010 Caldentey P, De Haro T , Comercialización de productos agrarios, Madrid: Agrícola Española y Ediciones Mundi-Prensa , 2004 MAPA, Comercialización internacional de productos hortofrutícolas, Madrid: Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación, 2002 MAPA, Comercialización y distribución de productos pesqueros, Madrid: Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación, 2001 De Juan MD, Comercialización y retailing, Madrid: Prentice, 2006 Abadia L , Como funciona la economia para Dummies, Barcelona: Planeta, 2012 Amat O , Contabilidad y finanzas para Dummies, Barcelona: Planeta, 2012 Martín L, Contabilidad y fiscalidad, Jaén: Universidad de Jaén, 2009 Martínez-Alier J, De la economía ecológica al ecologismo popular, Barcelona: Icaria, 1994 Cámara D, Diccionario de marketing, Bilbao: Universidad de Deusto, 2010 Casares J, Rebollo A, Distribución Comercial, Madrid: Cívitas, 2000 Martínez FJ, Maraver G, Distribución comercial, Madrid: Delta Publicaciones, 2009 Samuelson PA, Nordhaus WD , Economía , Madrid: McGraw-Hill , 2005 Blanco JM, Economía, Madrid: McGraw-Hill Interamericana , 2008 Rouco A, Martínez A, Economía agraria, Murcia: Universidad de Murcia, 1997 Barry F, Economía ambiental , Madrid: McGraw-Hill Interamericana , 2003 Alonso R, Serrano A , Economía de la empresa agroalimentaria , Madrid: Mundi-Prensa , 2004 Masaki S, Economia para Dummies, Barcelona: Planeta, 2010 Mochón F , Economía. Teoría y política , Madrid: McGraw-Hill Interamericana , 2005 Harford T, El economista camuflado. La economia de las pequeñas cosas., Barcelona: Planeta, 2010 Vázquez R, Trespalacios J, Estrategias de distribución comercial: diseño del canal de distribución y relación entre fabricantes y detallistas, Madrid: Thomson, 2006 Colom A, Evaluación de la rentabilidad de proyectos de inversión. Aplicación a los sectores agrario y agroalimentario, Universitat de Lleida, 2009 Moyano FJ, Díaz M, Martínez T, Gestión técnica y económica en explotaciones ganaderas: casos prácticos, Madrid: Hélice, 2002 Ruiz-Abad L , Gestión y marketing de clínicas veterinarias, Guadalix de la Sierra: Acalanthis, 2007 Azqueta D , Introducción a la economía ambiental , Madrid: McGraw-Hill Profesional , 2007 Martínez-Alier J , Introducción a la economía positiva , Barcelona: Rubes , 1999 Lipsey RG, Chrystal KA , Introducción a la economía positiva, Barcelona: Vicens Vives , 1999 Gómez-Limón JA, Barreiro J, La multifuncionalidad de la agricultura en España, Madrid: Eumedia y Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación, 2007 Cruz Roche I, Los canales de distribución de productos de gran consumo. Concentración y competencia, Madrid: Pirámide, 1999 Santesmases M, Marketing. Conceptos y estrategias, Madrid: Pirámide, 1999 Vázquez R, Trespalacios JA , Marketing: estrategias y aplicaciones sectoriales , Madrid: Cívitas, 2005 Díez de Castro EC, Landa FJ, Merchandising. Teoría y práctica, Madrid: Pirámide, 2000 Caldentey P, Nueva economía agroalimentaria, Madrid: Agrícola, 1998 Mankiw N, Principios de economía, Madrid: Thomson, 2007 Mercader P , Soluciones de gestión para clínicas veterinarias, Zaragoza: Servet , 2009 García AR, Teoría económica de la producción ganadera, Universidad de Córdoba, 2000 Serrano A, Alonso A , Valoración agraria. Casos prácticos , Madrid: Agrícola , 2007 Caballer V, Valoración agraria. Teoría y práctica, Madrid: Mundi-Prensa , 2008 Buxadé C , Zootecnia: bases para la producción animal. La gestión en la explotación ganadera, Madrid: Mundi-Prensa , 2002 |
Recommendations |