Educational guide | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IDENTIFYING DATA | 2016_17 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Subject | RISK FOR THE FLORA AND FAUNA | Code | 00211018 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Study programme |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Descriptors | Credit. | Type | Year | Period | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Compulsory | First | First |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Language |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prerequisites | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Department | BIODIVERSIDAD Y GEST.AMBIENTAL |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Coordinador |
|
mcacec@unileon.es jcpena@unileon.es |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lecturers |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Web | http://https://agora.unileon.es/course/view.php?id=715 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
General description | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tribunales de Revisión |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Competencies |
Type A | Code | Competences Specific |
A13072 | ||
A13076 | ||
A13089 | ||
A13112 | ||
Type B | Code | Competences Transversal |
B2907 | ||
B2946 | ||
Type C | Code | Competences Nuclear |
C1 | ||
C2 | ||
C3 | ||
C4 |
Learning aims |
Competences | |||
To understand the threats affecting biodiversity and know what meaning | A13089 |
C3 |
|
To recognize and be able to identify different types of risks | A13089 |
C1 C2 C4 |
|
To read critically the literature about the risks and threats affecting plants and animals | A13112 |
B2907 |
C4 |
To know and to understand the protocols used in this discipline | A13089 |
C1 C2 |
|
To be able to expose the contents of technical documents consulted clear and concisely. | A13076 |
B2946 |
C4 |
Confront the student with real problems | C2 C4 |
||
To develop student autonomy | C1 |
||
To stimulate the ability of observation and scientific analysis | B2907 |
C4 |
|
To involve the students in the real dimension of the subject | A13072 A13089 |
C1 C2 C3 C4 |
Contents |
Topic | Sub-topic |
Planning |
Methodologies :: Tests | |||||||||
Class hours | Hours outside the classroom | Total hours | |||||||
Lecture | 12 | 12 | 24 | ||||||
Field work/trips | 4 | 5 | 9 | ||||||
Assignments | 0 | 14 | 14 | ||||||
Seminars | 1 | 0 | 1 | ||||||
Mixed tests | 2 | 0 | 2 | ||||||
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Description | |
Lecture | |
Field work/trips | |
Assignments | |
Seminars |
Personalized attention |
|
|
Assessment |
Description | Qualification | ||
Lecture | 10 | ||
Field work/trips | 5 | ||
Assignments | 30 | ||
Seminars | 5 | ||
Mixed tests | 50 |
||
Other comments and second call | |||
<p>Se realiza la evaluacion continua de la asignatura durante el curso. Con la asistencia al examen final no se alcanza la puntuacion maxima en la asignatura, para ello se computaran todas las actividades de la asignatura detalladas en la tabla anterior.</p><p>En las pruebas y memoria del trabajo se siguen los siguientes criterios de evaluacion: </p><ol><li>Conocimiento terminologia especifica</li><li>Capacidada para identificar tipos de riesgos</li><li> Disponer de nociones basicas en catalogacion, medidas de correccion,..</li></ol><p>Para la evaluacion del trabajo de la asignatura se tendra en cuenta: estructura, contenidos y adecuacion al ambito de la asignatura, calidad en la exposicion escrita, uso del lenguaje cientifico, citacion y referenciacion correcta de la bibliografia. </p><p>2 Convocatoria: Prueba escrita (30%) y entrega de trabajo obligatorio (30%). </p> |
Sources of information |
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE |
Basic |
, , , ISSG. 2000., 100 of the world’s worst invasive alien species, , URL: http://iucn.org/places/medoffice/invasive_spe BAÑARES A, BLANCA G, GÜEMES J, MORENO JC & ORTIZ S. -eds- 2004-10, Atlas y Libro Rojo de la Flora Vascular Amenazada de España. y adendas, DGCN-MMA, Disponible en: http://www.magrama.gob.es/es/biodiv PLEGUEZUELOS JM, MÁRQUEZ R & LIZANA M. -eds.- 2002., Atlas y Libro Rojo de los Anfibios y Reptiles de España. , DGCN-Asociación Herpetologica Española (2ª impresión), PALOMO L.J. 2007., Atlas y Libro Rojo de los Mamíferos Terrestres de España., DGGN. , DOADRIO I. 2001., Atlas y Libro Rojo de los Peces Continentales de España, DGCN-Asociación Herpetologica Española (2ª impresión),, ACEDO C & LLAMAS F. 2007, Catálogo de la flora alóctona de la provincia de León, Universidad de Salamanca, Stvdia Bot. 25: 63-96 CITES.2007, Convención sobre el Comercio Internacional de Especies Amenazadas de Fauna y Flora Silvestres, , URL: http://www.cites.org/esp/index.shtml [indica CITES EN ESPAÑA. 2010. , Convención sobre el Comercio Internacional de Especies Amenazadas de Fauna y Flora Silvestres en España. , , URL: http://www.mma.es/portal/secciones/biodivers GENOVESI P & SHINE P. 2003., European strategy to alien invasive., , URL: http://iucn.org/places/medoffice/invasive_spe ACEDO C, MOLINA A, MIRANDA B, LENCE C & LLAMAS F. 2008, Flora Protegida en la ZEPA de Los Montes Aquilianos. ¿”Microrreserva de Flora”?. Red Natura 2000. II Jornadas Día Forestal Mundial. , Ayuntamiento Ponferrada., [Borrador disponible: http://www3.unileon.es/perso HEYWOOD VH. -ed-. 1995, Global biodiversity Assessment, Cambridge University Press., IUCN 2011., IUCN Red List of Threatened species, searchable database, , URL: http://www.iucnredlist.org/ BAILLIE JEM, HILTON-TAYLOR C & STUAR SN. 2004., IUCN Red List Threathened Species. A Glogal Species Assessment. IUCN, IUCN, http://www.iucn.org/themes/ssc/red_list_2004/gsa20 MADROÑO A, GONZÁLEZ C & ATIENZA JC. 2004., Libro Rojo de las Aves Reproductoras de España., Dirección General para la Biodiversidad-SEO/Birdlife, Madrid. 452 p, MONTORI A. & LLORENTE G.A. 2005., Lista patrón actualizada de la herpetofauna española Conclusiones de nomenclatura y taxonomía para las especies de anfibios y reptiles de España. , Comisión de Taxonomía de la Asociación Herpetológica Española., MORENO JC. -Coord.- 2008. , Lista Roja 2008 de la flora vascular española, Dirección General de Medio Natural y Política Forestal (MMAMR), URL: http://www.uam.es/otros/consveg/documentos/li ABEJON V & PENA JC 2002, Medio siglo pescando lucios. Algunas consideraciones sobre su aclimatación en España., , Trofeo Pesca 118: 36-41 SEBICOP. 2012, Sociedad española de Biología de la Conservación de Plantas, , url: http://www.conservacionvegetal.org/ Traffic, The wild life trade monitoring network, , http://www.traffic.org/ ACEDO C. 2007, ¿Como Conservar la Flora? in: Conservación y Gestión de los Bosques. II Jornadas del Día Forestal Mundial., Concejalía de Medio Ambiente., http://www3.unileon.es/personal/wwdbvcac/PDF-Prese |
Complementary | |
Recommendations |
Other comments | |
Leer detenidamente la guia docente Participar en todas las actividades progtamadas Consultar obras de referencia Consultar dudas |