Educational guide | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IDENTIFYING DATA | 2023_24 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Subject | NATIONALITY AND ALIENAGE LAW | Code | 00304046 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Study programme |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Descriptors | Credit. | Type | Year | Period | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Optional | Fourth | Second |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Language |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prerequisites | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Department | DERECHO PRIV. Y DE LA EMPRESA |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Coordinador |
|
aalvr@unileon.es dcara@unileon.es |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lecturers |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Web | http://www.migrarconderechos.es/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
General description | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tribunales de Revisión |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Competencias |
Code | |
C2 | CMECES2 That students know how to apply their knowledge to their work or vocation in a professional manner and possess the skills that are usually demonstrated through the development and defense of arguments and the resolution of problems within their area of study. |
C3 | CMECES3 That students have the ability to gather and interpret relevant data (normally within their area of study) to make judgments that include reflection on relevant issues of a social, scientific or ethical nature. |
Learning aims |
Competences | |||
C2 C3 |
Contents |
Topic | Sub-topic |
Planning |
Methodologies :: Tests | |||||||||
Class hours | Hours outside the classroom | Total hours | |||||||
Problem solving, classroom exercises | 6 | 12 | 18 | ||||||
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms | 2 | 3 | 5 | ||||||
Tutorship of group | 5 | 7.5 | 12.5 | ||||||
Lecture | 15 | 22.5 | 37.5 | ||||||
Mixed tests | 2 | 0 | 2 | ||||||
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Description | |
Problem solving, classroom exercises | |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms | |
Tutorship of group | |
Lecture |
Personalized attention |
|
|
Assessment |
Description | Qualification | ||
Problem solving, classroom exercises | 10% | ||
Lecture | 10% | ||
Mixed tests | 80% | ||
Other comments and second call | |||
Sources of information |
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE |
Basic |
Diana Marín Consarnau, D. , Retos inmigración, asilo y ciudadanía. Perspectiva Unión Europea, Internacional, Nacional y Comparada., Colegio Notarial de Cataluña/Marcial Pons,, 1ª edición 2021 José Luis Monereo Pérez, José Antonio Fernández Avilés y Luis Ángel Triguero Martínez (Dirs.) , Comentario a la Ley y al Reglamento de Extranjería., Comares, 1ª edición, 2012 Faustino Cavas Martínez (Dir.), Comentarios a la Ley de Extranjería y su nuevo Reglamento, Aranzadi-Thomson Reuters, 1ª edición, 2012 Aurelia Álvarez Rodríguez , Cuestionario práctico sobre nacionalidad española, Eolas Ediciones, última edición ALONSO–OLEA GARCÍA, B./ LACRUZ LÓPEZ, J.M./ MARTÍN DÉGANO, I./ VARGAS GÓMEZ-URRUTIA, M., El extranjero en el derecho español , Dykinson, 3ª edición, 2019 Aurelia Álvarez Rodríguez, La transposición de directivas UE sobre inmigración. Las directivas de reagrupación familiar y de residentes de larga duración., CIDOB, 1ª edición, 2006 Aurelia Álvarez Rodríguez, Nacionalidad de los hijos de extranjeros nacidos en España, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, 1ª edición, 2006 Aurelia Álvarez Rodríguez, Nacionalidad Española. Normativa Vigente e Interpretación Jurisprudencial., Aranzadi-Ministerio de Trabajo e Inmigración, 1ª edición, 2008 Aurelia Álvarez Rodríguez , Nociones básicas de registro civil y problemas frecuentes en materia de nacionalidad., GPS ediciones, 5ª edición, 2015 Aurelia Álvarez Rodríguez, www.migrarconderechos.es, , |
Los profesores encargados de la asignatura facilitarán a los alumnos las referencias bibliográficas así como los materiales para que los alumnos puedan realizar un seguimiento adecuado de la materia, sin perjuicio de que puedan utilizar textos normativos, manuales y monografías recomendadas o resoluciones jurisprudenciales. En cualquier caso, y dado el carácter evolutivo y cambiante de la disciplina debe ponerse especial atención y cuidado en el hecho de que el manejo de las obras se haga sobre las últimas ediciones con el fin de estudiar textos actualizados. Se recomienda la consulta de la web: http://www.migrarconderechos.es/ |
|
Complementary |
, , , Federico Garau, http://conflictuslegum.blogspot.com.es/, , |
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before | |||
|