Educational guide | ||||||||||||||||||||||
IDENTIFYING DATA | 2023_24 | |||||||||||||||||||||
Subject | HISTORY OF THE PRE-HISPANIC AMÉRICA | Code | 00410039 | |||||||||||||||||||
Study programme | ||||||||||||||||||||||
Descriptors | Credit. | Type | Year | Period | ||||||||||||||||||
6 | Optional | Fourth | ||||||||||||||||||||
Language |
|
|||||||||||||||||||||
Prerequisites | ||||||||||||||||||||||
Department | ||||||||||||||||||||||
Coordinador | ||||||||||||||||||||||
Lecturers | |
|||||||||||||||||||||
Web | http:// | |||||||||||||||||||||
General description | Study of the principal American Cultures from the poblamiento of America up to the discovery and conquest, with special emphasis in the Aztec, Mayanand Inca civilizations | |||||||||||||||||||||
Tribunales de Revisión |
|
|||||||||||||||||||||
Competencias |
Code | |
C1 | CMECES1 That students have demonstrated possession and understanding of knowledge in an area of study that is based on general secondary education, and is usually found at a level that, although supported by advanced textbooks, also includes some aspects that involve knowledge from the cutting edge of their field of study |
Learning aims |
Competences | |||
A1657 A1671 A1675 |
B147 B151 |
C1 |
|
A1653 A1657 |
B140 |
||
A1653 A1671 |
B140 B151 |
||
A1653 A1657 |
B147 B151 B152 |
C1 |
|
A1653 A1657 |
B140 |
C1 |
Contents |
Topic | Sub-topic |
Planning |
Methodologies :: Tests | |||||||||
Class hours | Hours outside the classroom | Total hours | |||||||
Seminars | 3 | 30 | 33 | ||||||
Problem solving, classroom exercises | 10 | 0 | 10 | ||||||
Assignments | 5 | 15 | 20 | ||||||
Field work/trips | 7 | 0 | 7 | ||||||
Personal tuition | 2 | 0 | 2 | ||||||
Lecture | 30 | 0 | 30 | ||||||
Extended-answer tests | 3 | 45 | 48 | ||||||
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Description | |
Seminars | |
Problem solving, classroom exercises | |
Assignments | |
Field work/trips | |
Personal tuition | |
Lecture |
Personalized attention |
|
|
Assessment |
Description | Qualification | ||
Lecture | 10% con tutorías y seminarios por asistencia | ||
Seminars | 10% por asistencia con sesión magistral y tutoría. 15% por participación con tutoría y practicas |
||
Problem solving, classroom exercises | 10% por asistencia con sesión magistral, tutoría y seminarios 15% por participación con tutorías y seminarios |
||
Assignments | 25% | ||
Personal tuition | 10% asistencia con clases magistrales y seminarios 15% por participación con prácticas y seminarios |
||
Other comments and second call | |||
Sources of information |
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE |
Basic |
, , , Espinosa Soriano,W. , La civilización Inca: economía, sociedad y estado en el umbral de la conquista hispana, Istmo, Madrid, 1995 Sejourné, L. , América Latina. Vol I Antiguas culturas precolombinas. Historia Universal S.XXI. , Siglo XXI, Madrid, 1985 Wetsheim, Paul,, Arte antiguo de México., Fondo de Cultura Económica, México, 1957 Kubler, George, Arte y arquitectura en la América precolonial, Cátedra, Madrid, 1986 Prem, H.J. y Dyckerhoff, U. , El antiguo México: Historia y cultura de los pueblos mesoamericanos , Plaza y Janés, Barcelona, 1986 Miller, M. Ellen, El arte de Mesoamérica: de los olmecas a los aztecas, Destino, Barcelona, 1999 Bethel, Leslie (coord.), Historia de América latina, vol. 1. , Crítica, Barcelona, 1990 Lucena Salmoral, Manuel (coord.), Historia de Iberoamérica, vol 1: Prehistoria e Historia Antigua., Cátedra, Madrid, 1987 Rostorowski, María, Historia del Tahuantinsuyo, Instituto de Estudios Peruanos, Lima, 1988 Murra, John, Historia General de América Latina. Vol.1: Las sociedades originarias, Trota, Valencia, 1999 Sahagún, Bernardino de, Historia General de las Cosas de la Nueva España, Dastin, Madrid, 2001 Lumbreras, L.G. , La arqueología de la América Andina, Milla Batres, Lima, 1972 León Portilla, Miguel (dir.), La Visión de los vencidos, Dastin, Madrid, 2000 Alcina Franch, J., Las claves de la América precolombina ( 3000 a. C.- 1492). , Planeta, Barcelona, 1992 Ciudad Ruiz, Andrés, Las culturas del antiguo México., Alhambra, Madrid, 1992 Alcina Franch, J, Los aztecas, Historia 16 , Madrid, 1999 Rivera Dorado, Miguel, Los mayas de la antigüedad, Alhambra, Madrid, 1985 Laughton, T., Los Mayas: Vida, mitología y arte. , , Madrid, 1998 , Popol Vuh, Fondo de Cultura Económica, México, 1960 Fiedel, Stuart, Prehistoria de América, Crítica, Barcelona, 1996 Schobinger, Juan, Prehistoria de Sudamérica, Alianza, Madrid, 1988 Betanzos, Juan de, Suma y narración de los Incas, Atlas, Madrid, 1987 Adams, Richard (y otros), The Cambridge History of the Native Peoples of the Americas, Cambridge University Press, Cambridge, 2000 |
Complementary |
Lumbreras, L.G. , Chavin de Huantar: El nacimiento de la civilización andina, Indea, Lima, 1989 Bravo Guerreira, Concepción, El tiempo de los incas, Alhambra, Madrid, 1986 Carrasco, P. , Estructura político-territorial del Imperio Tenochca. La Triple Alianza de Tenochtitlan, Tezcoco y Tlacopa. Una perspectiva del imperio azteca, Fondo de Cultura Económica, Madrid Marcos, J.G., La historia de un centro ceremonial Valdivia., Biblioteca Ecuatoriana de Arqueología , Quito, 1988 Clarck, John E.( coord.), Los olmecas en Mesoamérica., Turner, Madrid, 1994 Orefici, G., Nasca, Jaca Book, Milán, 1993 Veloz Maggiolo, Marcio, Panorma histórico del Caribe precolombino, Banco Central de la República, Santo Domingo, 1991 Tello, J.C. y Mejía, T., Paracas, Cavernas y Necrópolis., Universidad Mayor de San Marcos, Lima, 1979 |
Recommendations |