Educational guide | ||||||||||||||||||||||
IDENTIFYING DATA | 2023_24 | |||||||||||||||||||||
Subject | AESTHETIC THEORIES AND SOURCES OF MODERN ART | Code | 00411029 | |||||||||||||||||||
Study programme | ||||||||||||||||||||||
Descriptors | Credit. | Type | Year | Period | ||||||||||||||||||
6 | Compulsory | Third | ||||||||||||||||||||
Language |
|
|||||||||||||||||||||
Prerequisites | ||||||||||||||||||||||
Department | ||||||||||||||||||||||
Coordinador | ||||||||||||||||||||||
Lecturers | |
|||||||||||||||||||||
Web | http:// | |||||||||||||||||||||
General description | The subject explains the sources and aesthetic ideas related to the development of Modern Art, from the 18th century to the present. It is structured according to a diachronic development, so every block corresponds to the main historical and cultural points of division of the Modern Age. | |||||||||||||||||||||
Tribunales de Revisión |
|
|||||||||||||||||||||
Competencias |
Code |
Learning aims |
Competences | |||
A1755 A1785 A1806 A1852 |
B173 B175 B183 |
||
A1806 A1864 |
B173 B175 B183 |
||
A1755 A1852 |
B173 B175 B183 |
||
A1785 A1806 |
B173 |
||
A1755 A1852 |
B175 |
||
A1806 A1864 |
B183 |
Contents |
Topic | Sub-topic |
Planning |
Methodologies :: Tests | |||||||||
Class hours | Hours outside the classroom | Total hours | |||||||
Seminars | 5 | 25 | 30 | ||||||
Personal tuition | 3 | 0 | 3 | ||||||
Presentations / expositions | 15 | 20 | 35 | ||||||
Lecture | 35 | 45 | 80 | ||||||
Extended-answer tests | 2 | 0 | 2 | ||||||
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Description | |
Seminars | |
Personal tuition | |
Presentations / expositions | |
Lecture |
Personalized attention |
|
|
Assessment |
Description | Qualification | ||
Lecture | 50% | ||
Seminars | 20% | ||
Presentations / expositions | 30% | ||
Other comments and second call | |||
Sources of information |
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE |
Basic |
Jesús Pedro Lorente, Historia de la crítica del arte, Prensas Universitarias de Zaragoza, 2005 Francisco Calvo Serraller, Fuentes de la Historia del Arte vol. 2, Cambio 16, 1997 Götz Pochat, Historia de la Estética y de la Teoría del Arte, Akal, 2008 Valeriano Bozal (ed.), Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas, 2 vols., Visor. La balsa de la Medusa, 2002 Wladyslaw Tatarkiewicz, Historia de seis ideas, Tecnos, 1988 Francisco Calvo Serraller y otros, Ilustración y Romanticismo. Fuentes y documentos para la Historia del Arte, vol. 7, Gustavo Gili, 1982 Julius von Schlosser, La literatura artística, Cátedra, Laura Arias Serrano, Las fuentes de la historia del arte en la época contemporánea, El Serbal, 2012 Mireia Freixa, Las vanguardias del siglo XIX, "Fuentes y documentos para la historia del arte", vol. VIII, , Gustavo Gili, 1982 Lourdes Cirlot, Primeras vanguardias artísticas. Textos y documentos, Labor, 1993 Herschel B. Chipp, Teorías del arte contemporáneo. Fuentes artísticas y opiniones críticas, Akal, 1995 Josep María Montaner y otros, Textos de arquitectura de la Modernidad, Nerea, 1994 |
Complementary |
Richard Friedentahl, Cartas de grandes artistas, Nauta, 1969 Ana María Guasch, El arte del siglo XX en sus exposiciones (1945-2007), Ediciones del Serbal, 2009 González García y otros, Escritos de arte de vanguardia 1900-1945, Istmo, 1999 Javier Arnaldo, Fragmentos para una teoría romántica del arte, Tecnos, 1997 Paolo D'Angelo, LA Estética del Romanticismo, Antonio Machado Libros, 1999 Federico Vercellone, La Estética del siglo XIX, Antonio Machado Libros, 2004 Elio Franzini, La Estética del siglo XVIII , Antonio Machado Libros, 2000 Mario Perniola, La Estética del Siglo XX, Antonio Machado Libros, 2001 Ignacio Henares Cuéllar, Romanticismo y teoría del arte en España, Cátedra, 1982 |
Recommendations |