Educational guide | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IDENTIFYING DATA | 2023_24 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Subject | LAND AND SUSTAINABILITY: ENVIRONMENTAL EDUCATION | Code | 00416041 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Study programme |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Descriptors | Credit. | Type | Year | Period | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Optional | Fourth | Second |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Language |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prerequisites | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Department | GEOGRAFIA Y GEOLOGIA |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Coordinador |
|
rdomf@unileon.es mpbenp@unileon.es |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lecturers |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Web | http:// | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
General description | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tribunales de Revisión |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Competencias |
Code | |
A2251 | |
A2256 | |
A2268 | |
A2275 | |
A2277 | |
A2284 | |
A2286 | |
A2290 | |
A2295 | |
B284 | |
B287 | |
B289 | |
B296 | |
B297 | |
B303 | |
B308 | |
B309 | |
C2 | CMECES2 That students know how to apply their knowledge to their work or vocation in a professional manner and possess the skills that are usually demonstrated through the development and defense of arguments and the resolution of problems within their area of study. |
C3 | CMECES3 That students have the ability to gather and interpret relevant data (normally within their area of study) to make judgments that include reflection on relevant issues of a social, scientific or ethical nature. |
C4 | CMECES4 That students can transmit information, ideas, problems and solutions to both a specialised and non-specialised audience |
C5 | CMECES5 That students have developed those learning skills necessary to undertake further studies with a high degree of autonomy |
Learning aims |
Competences | |||
A2268 A2277 |
|||
A2251 A2268 A2277 |
|||
A2256 A2275 |
C2 C4 |
||
B303 |
C2 C4 |
||
A2286 |
B284 |
C3 |
|
A2290 |
B309 |
||
A2295 |
B287 |
C2 C3 |
|
A2284 |
B289 B308 |
C5 |
|
A2284 |
B289 |
C5 |
|
A2277 |
B296 |
C3 |
|
B297 |
|||
A2251 |
Contents |
Topic | Sub-topic |
Planning |
Methodologies :: Tests | |||||||||
Class hours | Hours outside the classroom | Total hours | |||||||
Presentations / expositions | 3 | 5 | 8 | ||||||
Debates | 15 | 35 | 50 | ||||||
Seminars | 10 | 5 | 15 | ||||||
Personal tuition | 5 | 0 | 5 | ||||||
Assignments | 10 | 10 | 20 | ||||||
Lecture | 15 | 30 | 45 | ||||||
Mixed tests | 2 | 5 | 7 | ||||||
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Description | |
Presentations / expositions | |
Debates | |
Seminars | |
Personal tuition | |
Assignments | |
Lecture |
Personalized attention |
|
|
Assessment |
Description | Qualification | ||
Lecture | 5% | ||
Presentations / expositions | 10% | ||
Debates | 10% | ||
Seminars | 10% | ||
Personal tuition | 5% | ||
Mixed tests | 40% | ||
Other comments and second call | |||
Sources of information |
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE |
Basic |
BRUNER, J., Acción, pensamiento y lenguaje, Madrid. Alianza, 2001 Flor, J. I., Claves para la Educación Ambiental., Santander: Centro de Estudios Montañeses., 2005 Meira, P. A., De los Objetivos de Desarrollo del Milenio a los Objetivos para el Desarrollo Sostenible: el rol socialmente controvertido de la educación ambiental , Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 61, p. 58-73 , 2015 Amador, L.V. y Esteban, M. , Desde la educación social a la educación ambiental. Hacía una intervención educativa socioambiental. , Revista de Humanidades, 18, p. 147 - 160., 2011 Martinez Gómez, M. Y., Educación Ambiental para el desarrollo humano, Consejo Mexicano de Investigación Educativa, A. C., 2009 GARCÍA DÍAZ, J. E., Educación ambiental, constructivismo y complejidad: una propuesta integradora, Sevilla. Díada, 2004 Novo, Mª. , El Desarrollo Sostenible. Su dimensión ambiental y educativa, Madrid: Ed. Pearson, Prentice Hall., 2007 Sánchez, F., Segalàs, J., Cabré, J., Climent, J., López, D., Martín, C., Vidal, E. , El proyecto EDINSOST: inclusión de los ODS en la educación superior. , Revista española de desarrollo y cooperación", Novembre 2017, núm. 41, p. 67-81, 2017 Melendro, M., Murga, Mª A., y Cano, A. (Coords.), IDEAS: Iniciativas de Educación Ambiental para la Sostenibilidad, Madrid: Uned., 2011 Velázq uez de Castro, F. (Coord.), La educación ambiental en el siglo XXI, Granada: Grupo Editorial Universitario, 2002 NOVO, M., La Educación Ambiental: bases éticas, conceptuales y metodológicas, Madrid. Ed. Universitas., 1998 Ministerio de Medio Ambiente (Comisión Temática de Educación Ambiental), Libro Blanco de la Educación Ambiental, Madrid: Ministerio de Medio Ambiente, 1999 Craig, J.R., Vaugham D.J., Skinner, B.J., Recursos de la Tierra. Origen, uso e impacto ambiental, Pearson Prentice Hall, 2007 |
Complementary |
GIOLITTO, P. et al., Educación ambiental en la Unión Europea., Luxemburgo. Oficina de Publicaciones de las Comunidades Europeas, 1997 CARIDE, J. A. y MEIRA, P., Educación ambiental y desarrollo humano, Barcelona. Ariel, 2001 MOPTMA, La educación ambiental; situación española y estrategia internacional, MOPTMA, 1989 Buczenko, G.L., Los objetivos del desarrollo sostenible desde la perspectiva de la educación ambiental crítica, Revista Intersaberes, 14, 33, 2019 BUSQUETS , M. D. et al., Los temas transversales, claves de la formación integral, Santillana, 1993 LEOPOLD, A., Una ética de la tierra., Madrid. Los libros de la Catarata, 2000 |
Recommendations |