Educational guide
IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject LAND AND SUSTAINABILITY: ENVIRONMENTAL EDUCATION Code 00416041
Study programme
0416 - G.GEOGRAFIA Y ORDE.DEL TERRITORIO
Descriptors Credit. Type Year Period
6 Optional Fourth Second
Language
Castellano
Prerequisites
Department GEOGRAFIA Y GEOLOGIA
Coordinador
DOMÍNGUEZ FERNÁNDEZ , RAQUEL
E-mail rdomf@unileon.es
mpbenp@unileon.es
Lecturers
BENITO DEL POZO , MARÍA PAZ
DOMÍNGUEZ FERNÁNDEZ , RAQUEL
Web http://
General description
Tribunales de Revisión
Tribunal titular
Cargo Departamento Profesor
Presidente GEOGRAFIA Y GEOLOGIA SANTOS GONZALEZ , JAVIER
Secretario GEOGRAFIA Y GEOLOGIA GOMEZ VILLAR , AMELIA
Vocal GEOGRAFIA Y GEOLOGIA COLMENERO HIDALGO , ELENA
Tribunal suplente
Cargo Departamento Profesor
Presidente GEOGRAFIA Y GEOLOGIA CORTIZO ALVAREZ , JOSE
Secretario GEOGRAFIA Y GEOLOGIA LOPEZ GONZALEZ , ALEJANDRO
Vocal GEOGRAFIA Y GEOLOGIA GARCIA MELENDEZ , EDUARDO

Competencias
Code  
A2251
A2256
A2268
A2275
A2277
A2284
A2286
A2290
A2295
B284
B287
B289
B296
B297
B303
B308
B309
C2 CMECES2 That students know how to apply their knowledge to their work or vocation in a professional manner and possess the skills that are usually demonstrated through the development and defense of arguments and the resolution of problems within their area of study.
C3 CMECES3 That students have the ability to gather and interpret relevant data (normally within their area of study) to make judgments that include reflection on relevant issues of a social, scientific or ethical nature.
C4 CMECES4 That students can transmit information, ideas, problems and solutions to both a specialised and non-specialised audience
C5 CMECES5 That students have developed those learning skills necessary to undertake further studies with a high degree of autonomy

Learning aims
Competences
A2268
A2277
A2251
A2268
A2277
A2256
A2275
C2
C4
B303
C2
C4
A2286
B284
C3
A2290
B309
A2295
B287
C2
C3
A2284
B289
B308
C5
A2284
B289
C5
A2277
B296
C3
B297
A2251

Contents
Topic Sub-topic

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Class hours Hours outside the classroom Total hours
Presentations / expositions 3 5 8
 
Debates 15 35 50
Seminars 10 5 15
Personal tuition 5 0 5
Assignments 10 10 20
 
Lecture 15 30 45
 
Mixed tests 2 5 7
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies   ::  
  Description
Presentations / expositions
Debates
Seminars
Personal tuition
Assignments
Lecture

Personalized attention
 
Debates
Seminars
Personal tuition
Description

Assessment
  Description Qualification
Lecture 5%
Presentations / expositions 10%
Debates 10%
Seminars 10%
Personal tuition 5%
Mixed tests 40%
 
Other comments and second call

Sources of information
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE

Basic BRUNER, J., Acción, pensamiento y lenguaje, Madrid. Alianza, 2001
Flor, J. I., Claves para la Educación Ambiental., Santander: Centro de Estudios Montañeses., 2005
Meira, P. A., De los Objetivos de Desarrollo del Milenio a los Objetivos para el Desarrollo Sostenible: el rol socialmente controvertido de la educación ambiental , Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 61, p. 58-73 , 2015
Amador, L.V. y Esteban, M. , Desde la educación social a la educación ambiental. Hacía una intervención educativa socioambiental. , Revista de Humanidades, 18, p. 147 - 160., 2011
Martinez Gómez, M. Y., Educación Ambiental para el desarrollo humano, Consejo Mexicano de Investigación Educativa, A. C., 2009
GARCÍA DÍAZ, J. E., Educación ambiental, constructivismo y complejidad: una propuesta integradora, Sevilla. Díada, 2004
Novo, Mª. , El Desarrollo Sostenible. Su dimensión ambiental y educativa, Madrid: Ed. Pearson, Prentice Hall., 2007
Sánchez, F., Segalàs, J., Cabré, J., Climent, J., López, D., Martín, C., Vidal, E. , El proyecto EDINSOST: inclusión de los ODS en la educación superior. , Revista española de desarrollo y cooperación", Novembre 2017, núm. 41, p. 67-81, 2017
Melendro, M., Murga, Mª A., y Cano, A. (Coords.), IDEAS: Iniciativas de Educación Ambiental para la Sostenibilidad, Madrid: Uned., 2011
Velázq uez de Castro, F. (Coord.), La educación ambiental en el siglo XXI, Granada: Grupo Editorial Universitario, 2002
NOVO, M., La Educación Ambiental: bases éticas, conceptuales y metodológicas, Madrid. Ed. Universitas., 1998
Ministerio de Medio Ambiente (Comisión Temática de Educación Ambiental), Libro Blanco de la Educación Ambiental, Madrid: Ministerio de Medio Ambiente, 1999
Craig, J.R., Vaugham D.J., Skinner, B.J., Recursos de la Tierra. Origen, uso e impacto ambiental, Pearson Prentice Hall, 2007

Complementary GIOLITTO, P. et al., Educación ambiental en la Unión Europea., Luxemburgo. Oficina de Publicaciones de las Comunidades Europeas, 1997
CARIDE, J. A. y MEIRA, P., Educación ambiental y desarrollo humano, Barcelona. Ariel, 2001
MOPTMA, La educación ambiental; situación española y estrategia internacional, MOPTMA, 1989
Buczenko, G.L., Los objetivos del desarrollo sostenible desde la perspectiva de la educación ambiental crítica, Revista Intersaberes, 14, 33, 2019
BUSQUETS , M. D. et al., Los temas transversales, claves de la formación integral, Santillana, 1993
LEOPOLD, A., Una ética de la tierra., Madrid. Los libros de la Catarata, 2000


Recommendations