Educational guide
IDENTIFYING DATA 2011_12
Subject DES. PENSAM. MATEMATICO Y SU DIDACTICA I Code 01002106
Study programme
MAESTRO DE EDUCACION INFANTIL
Descriptors Credit. Type Year Period
6 Troncal First Second
Language
Castellano
Prerequisites
Department MATEMATICAS
Coordinador
RODRÍGUEZ VALLADARES , ANA ISABEL
E-mail airodv@unileon.es
mirodv@unileon.es
Lecturers
RODRÍGUEZ VALLADARES , ANA ISABEL
RODRÍGUEZ VELA , MARÍA INÉS
Web http://
General description "Analysis of logical and number contents in childhood Education. An introducction to the concepts of logic: the propositional and predicate calculus. Use of manipulatives Dienes logic Blocks. Whole numbers and how they are taught. Number systems and whole number place-value development. Manipulatives for place value and number: Cuisenaire rods, multibase blocks and abacus." "
Tribunales de Revisión
Tribunal titular
Cargo Departamento Profesor
Tribunal suplente
Cargo Departamento Profesor

Objetivos
"Analysis of logical and number contents in childhood Education. An introducction to the concepts of logic: the propositional and predicate calculus. Use of manipulatives Dienes logic Blocks. Whole numbers and how they are taught. Number systems and whole number place-value development. Manipulatives for place value and number: Cuisenaire rods, multibase blocks and abacus." "

Methodologies

Contents
Topic Sub-topic

Personalized attention

Assessment
  Description Qualification
 
Other comments and second call

Basic Carroll, L, El juego de la Lógica , Alianza Editorial , Madrid, 1982
Kothe, Cómo utilizar los Bloques Lógicos de Dienes, Teide, Barcelona, 1978
Maza Gómez, Carlos, Conceptos y Numeración en la Educación Infantil. Aplicación en el Aula, nº 4, Editorial Síntesis, 1989
Chamorro, Mª del Carmen, Didáctica de las Matemáticas para Educación Infantil, Pearson Educación, Madrid, 2005
Dickson, L, El aprendizaje de las matemáticas, MEC/Labor, Madrid, 1991
Baroody, A. J, El Pensamiento matemático de los niños, Visor/MEC, Madrid, 1988
Arnaz, J. A, Iniciación a la Lógica Simbólica, Trillas, 1980
Deaño, Introducción a la Lógica Formal, Alianza, 1983
Suppes, P., Hill, S., Introducción a la Lógica Matemática, Reverté, Barcelona, 1978
Rodríguez Lozano, V, Introducción al la lógica simbólica, Akal , Madrid, 1985
Gómez Calderón, J, Lógica simbólica, una breve introducción, C.E.C.S.A., México
Dienes, Z.P., Golging, E.W, Lógica y Juegos Lógicos, "Los primeros pasos en Matemáticas", Teide, Barcelona, 1980
Complementary National Council of Teachers of Mathematics, Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics, , Reston (Virginia), 1990.
National Council of Teachers of Mathematics, Estándares Curriculares y de Evaluación para la Educación Matemática, SAEM Thales, , Sevilla, 1991
National Council of Teachers of Mathematics, Principles and Standards for School Mathematics, , Reston (Virginia), 2000