Educational guide
IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject INNOVATION IN TEACHING AND INTRODUCTION TO EDUCATIONAL RESEARCH (BIOLOGY AND GEOLOGY) Code 01011058
Study programme
1011 - M.U. PROF. SECUN. O. Y BACH.,F.P. Y E.I.
Descriptors Credit. Type Year Period
8 Compulsory First First
Language
Castellano
Prerequisites
Department DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU
Coordinador
PINO GUTIÉRREZ , FRANCISCO JAVIER DEL
E-mail fjping@unileon.es
fjvidg@unileon.es
cblaf@unileon.es
jperc@unileon.es
arode@unileon.es
jvazf@unileon.es
Lecturers
PINO GUTIÉRREZ , FRANCISCO JAVIER DEL
VIDAL GARCÍA , FRANCISCO JAVIER
BLANCO FONTAO , CAROLINA
PEREZ CORDERO , JORGE
Rodríguez Esteban , Agustín
VAZQUEZ FERNANDEZ , JOSE LUIS
Web http://
General description
Tribunales de Revisión
Tribunal titular
Cargo Departamento Profesor
Presidente PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF VIEIRA ALLER , MARIA JOSE
Secretario DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU CAÑON RODRIGUEZ , RUTH
Vocal DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU VALLE FLOREZ , ROSA EVA
Tribunal suplente
Cargo Departamento Profesor
Presidente PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF LOPEZ AGUADO , MARIA MERCEDES
Secretario EDUCACION FISICA Y DEPORTIVA GARCIA SAN EMETERIO , TERESA
Vocal DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU BAELO ALVAREZ , ROBERTO

Competencies
Type A Code Competences Specific
Type B Code Competences Transversal
  B2314
Type C Code Competences Nuclear
  C4

Learning aims
Competences
B2314
C4
B2314
B2314
B2314
C4

Contents
Topic Sub-topic

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Class hours Hours outside the classroom Total hours
Assignments 12 65 77
 
Problem solving, classroom exercises 4 12 16
Seminars 15 20 35
Laboratory practicals 3 11 14
Presentations / expositions 8 30 38
 
Lecture 10 10 20
 
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies   ::  
  Description
Assignments
Problem solving, classroom exercises
Seminars
Laboratory practicals
Presentations / expositions
Lecture

Personalized attention
 
Lecture
Assignments
Description

Assessment
  Description Qualification
 
Other comments and second call

Sources of information
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE

Basic Cañal, P. (coord.); Mellado, V.; Gutiérrez, A.; Jaén, M.; Luna, M. Hernández, J., Biología y Geología. Investigación, innovación y buenas prácticas, Barcelona: Graó, 2011
Driver, R., Squires, A., Rushworth, P. y Wood-Robinson, V., Dando sentido a la ciencia en secundaria. Investigaciónes sobre las ideas de los niños., Madrid: Visor, 1999
McMIllan, J. H., y Schumacher, S. , Investigación Educativa. Una introducción conceptual., Madrid: Pearson, 2008
Wood, P y Smith, J. , Investigar en educación. Conceptos básicos y metodología para desarrollar proyectos de investigación, Narcea, 2017
del Carmen, L (coord.), La enseñanza y el aprendizaje de las Ciencias de la Naturaleza en la Educación Secundaria. Cap. II y III, Barcelona: ICE (UB)/HORSORI, 1997
Latorre, A., La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa, Barcelona: Graó, 2003
Blández, J., La Investigación-acción: un reto para el profesorado. Guía práctica para grupos de trabajo, seminarios y equipos de investigación, Zaragoza: INDE, 2000
Rincón, D. y Rincón, B., Revisión y mejora de procesos educativos, , Revista Interuniversitaria de Formación del Profes

Complementary , ALAMBIQUE. Didáctica de las Ciencias Experimentales., GRAÓ, www.grao.com/es/productos/revista-alambique
, Enseñanza de las Ciencias, UAB-UV, ensciencias.uab.es/
, Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, Asociacio?n Espan?ola para la Ensen?anza de las Ciencias de la Tierra, www.aepect.org/ect/
, Eureka , UCA, revistas.uca.es/index.php/eureka
, Journal of Biological Education, Institute of Biology / Taylor & Francis, www.tandfonline.com/toc/rjbe20/current
, REEC, UVigo, reec.uvigo.es/


Recommendations