Educational guide
IDENTIFYING DATA 2020_21
Subject LEARNING AND TEACHING OF AN APPROPRIATE SUBJECTS (TECHNOLOGIES) Code 01011079
Study programme
1011 - M.U. PROF. SECUN. O. Y BACH.,F.P. Y E.I.
Descriptors Credit. Type Year Period
16 Compulsory First Second
Language
Castellano
Prerequisites
Department ING.ELECTR.DE SIST. Y AUTOMATI
Coordinador
FERRERO FERNÁNDEZ , MIGUEL
E-mail mferf@unileon.es
aaloa@unileon.es
adied@unileon.es
amdies@unileon.es
igarr@unileon.es
igona@unileon.es
agonmar@unileon.es
jgagc@unileon.es
Lecturers
ALONSO ÁLVAREZ , ÁNGEL
DÍEZ DÍEZ , ÁNGELA
DÍEZ SUÁREZ , ANA MARÍA
FERRERO FERNÁNDEZ , MIGUEL
GARCÍA RODRÍGUEZ , ISAÍAS
GONZÁLEZ ALONSO , INMACULADA
GONZÁLEZ MARTÍNEZ , ALBERTO
GAGO CONDE , JOSÉ RICARDO
Web http://
General description
Tribunales de Revisión
Tribunal titular
Cargo Departamento Profesor
Presidente ING.ELECTR.DE SIST. Y AUTOMATI MARCOS MARTINEZ , DAVID
Secretario ING.ELECTR.DE SIST. Y AUTOMATI REGUERA ACEVEDO , PERFECTO
Vocal ING.ELECTR.DE SIST. Y AUTOMATI BLAZQUEZ QUINTANA , LUIS FELIPE
Tribunal suplente
Cargo Departamento Profesor
Presidente ING.ELECTR.DE SIST. Y AUTOMATI DOMINGUEZ GONZALEZ , MANUEL
Secretario ING.ELECTR.DE SIST. Y AUTOMATI FERNANDEZ LOPEZ , CARLOS
Vocal ING.ELECTR.DE SIST. Y AUTOMATI ALAIZ RODRIGUEZ , ROCIO

Competencies
Type A Code Competences Specific
Type B Code Competences Transversal
  B2313
  B2316
  B2317
  B2318
  B2319
Type C Code Competences Nuclear
  C1
  C2
  C3
  C4

Learning aims
Competences
B2313
B2317
C2
B2313
B2316
C1
B2313
B2319
C4
B2313
B2317
C2
B2313
B2318
C3
B2313
B2317
C2

Contents
Topic Sub-topic

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Class hours Hours outside the classroom Total hours
Laboratory practicals 45 102 147
 
Seminars 15 28 43
Assignments 12 30 42
Field work/trips 2 0 2
Personal tuition 14 12 26
 
Lecture 26 67 93
 
Mixed tests 15 32 47
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies   ::  
  Description
Laboratory practicals
Seminars
Assignments
Field work/trips
Personal tuition
Lecture

Personalized attention
 
Lecture
Personal tuition
Mixed tests
Description

Assessment
  Description Qualification
Lecture 10%
Laboratory practicals 30%
Seminars 15%
Assignments 15%
Mixed tests 30%
 
Other comments and second call

ADDENDUM
Contingency plan due to COVID-19 emergency conditions that prevents from presence based teaching
COVID-19 Teaching Guide Addendum Access Link


Sources of information
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE

Basic Gómez Crespo, M.A.; Poza, J.L., Aprender y enseñar ciencia: del conocimiento cotidiano al conocimiento científico, Morata, 1998
Dornfest, R. y otros, Ciencia para Nicolas, Punto de lectura, 2006
Gimeno, J. y Perez, A., Comprender y transformar la enseñanza, Morata, Madrid, 2008
Hernandez, P., Diseñar y enseñar: Teoría y técnicas de la programación y el proyecto docente, Narcea, Madrid, 2007
Tann, C.S., Diseño y desarrollo de Unidades Didácticas, Morata, Madrid, 2004
Lázaro Lorente, Luis Miguel y Martínez Usarralde, María Jesús, Educación, empleo y Formación Profesional en la Unión Europea, Universidad de Valencia, Valencia, 1999
Wagensberg, Jorge, El Gozo Intelectual, Metatemas_Tusquets, 2007
Nickerson, Raymon S., Enseñar a pensar: aspectos de la aptitud intelectural, Paidos Ibérica, Barcelona, 1998
Martínez Usarralde, María Jesús, Historia de la Formación Profesional en España: de la Ley de 1955 a los programas nacionales de Formación Profesional, Universidad de Valencia, Valencia, 2003
Calvo Verdú, Miguel, Introducción a la metodología didáctica: Formación profesional ocupacional, Mad-Eduforma , 2006
Pozo y otros, La solución de problemas, Santillana, Madrid, 1999
Sanromà Meléndez, Esteve y Hintzmann Colominas, Carolina, Oferta y demanda de cualificaciones profesionales en el mercado de trabajo Español, Universidad de Barcelona, Barcelona, 2007
Novak, J.D., Teoría y práctica de la Educación, Aalianza Editorial, Madrid, 1997
Purroy, Jesus, Todo lo que hay que saber para saberlo todo, Universidad de Valencia, Vaalencia 2008
Munari, B., ¿Cómo nacen los objetos?. apuntes para una metodología proyectual, Gustavo Gili, Barcelona, 1983

Complementary


Recommendations