Educational guide
IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject INNOVATION IN TEACHING AND INTRODUCTION TO EDUCATIONAL RESEARCH (PHYSICS AND CHEMISTRY) Code 01011113
Study programme
1011 - M.U. PROF. SECUN. O. Y BACH.,F.P. Y E.I.
Descriptors Credit. Type Year Period
8 Compulsory First First
Language
Castellano
Prerequisites
Department DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU
Coordinador
BLANCO FONTAO , CAROLINA
E-mail cblaf@unileon.es
fjping@unileon.es
fjvidg@unileon.es
jperc@unileon.es
arode@unileon.es
jvazf@unileon.es
Lecturers
PINO GUTIÉRREZ , FRANCISCO JAVIER DEL
VIDAL GARCÍA , FRANCISCO JAVIER
BLANCO FONTAO , CAROLINA
PEREZ CORDERO , JORGE
Rodríguez Esteban , Agustín
VAZQUEZ FERNANDEZ , JOSE LUIS
Web http://
General description
Tribunales de Revisión
Tribunal titular
Cargo Departamento Profesor
Presidente DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU VALLE FLOREZ , ROSA EVA
Secretario PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF LOPEZ AGUADO , MARIA MERCEDES
Vocal EDUCACION FISICA Y DEPORTIVA GARCIA SAN EMETERIO , TERESA
Tribunal suplente
Cargo Departamento Profesor
Presidente PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF VIEIRA ALLER , MARIA JOSE
Secretario DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU CAÑON RODRIGUEZ , RUTH
Vocal DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU BAELO ALVAREZ , ROBERTO

Competencies
Type A Code Competences Specific
Type B Code Competences Transversal
  B2314
Type C Code Competences Nuclear
  C4

Learning aims
Competences
B2314
C4
B2314
B2314
B2314
C4

Contents
Topic Sub-topic

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Class hours Hours outside the classroom Total hours
Assignments 10 40 50
 
Presentations / expositions 6 25.2 31.2
Problem solving, classroom exercises 8 24.8 32.8
Seminars 16 40 56
 
Lecture 10 20 30
 
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies   ::  
  Description
Assignments
Presentations / expositions
Problem solving, classroom exercises
Seminars
Lecture

Personalized attention
 
Assignments
Lecture
Description

Assessment
  Description Qualification
 
Other comments and second call

Sources of information
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE

Basic Driver, R., Squires, A., Rushworth, P. y Wood-Robinson, V., Dando sentido a la ciencia en secundaria. Investigaciónes sobre las ideas de los niños., Madrid: Visor, 1999
Caamaño, A. (coord.) , Física y Química. Investigación, innovación y buenas prácticas, Barcelona: MECD/Graó, 2011
McMIllan, J. H., y Schumacher, S. , Investigación Educativa. Una introducción conceptual., Madrid: Pearson, 2008
Wood, P y Smith, J. , Investigar en educación. Conceptos básicos y metodología para desarrollar proyectos de investigación, Narcea, 2017
del Carmen, L (coord.), La enseñanza y el aprendizaje de las Ciencias de la Naturaleza en la Educación Secundaria. Cap. II y III, Barcelona: ICE (UB)/HORSORI, 1997
Latorre, A., La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa, Barcelona: Graó, 2003
Blández, J., La Investigación-acción: un reto para el profesorado. Guía práctica para grupos de trabajo, seminarios y equipos de investigación, Zaragoza: INDE, 2000
Rincón, D. y Rincón, B., Revisión y mejora de procesos educativos, , Revista Interuniversitaria de Formación del Profes

Complementary , ALAMBIQUE. Didáctica de las Ciencias Experimentales., GRAÓ, https://www.grao.com/es/productos/revista-alambiqu
, Enseñanza de las Ciencias, UAB - UV, https://ensciencias.uab.es/
, Eureka , UCA, https://revistas.uca.es/index.php/eureka
, REEC, UVigo, http://reec.uvigo.es/


Recommendations