Educational guide
IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject LEARNING AND TEACHING OF AN APPROPRIATE SUBJECTS (PHYSICS AND CHEMISTRY) Code 01011114
Study programme
1011 - M.U. PROF. SECUN. O. Y BACH.,F.P. Y E.I.
Descriptors Credit. Type Year Period
16 Compulsory First Second
Language
Castellano
Prerequisites
Department DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU
Coordinador
BLANCO FONTAO , CAROLINA
E-mail cblaf@unileon.es
aicalg@unileon.es
rfral@unileon.es
fjping@unileon.es
cblaa@unileon.es
rlopg@unileon.es
mmaym@unileon.es
fjperg@unileon.es
Lecturers
CALVO GORDALIZA , ANA ISABEL
FRAILE LÁIZ , ROBERTO
PINO GUTIÉRREZ , FRANCISCO JAVIER DEL
BLANCO ALEGRE , CARLOS DEL
BLANCO FONTAO , CAROLINA
LÓPEZ GONZÁLEZ , ROBERTO
MAYO MARTIN , MARIA BELEN
PEREIRA GARCÍA , FERNANDO JOSE
Web http://
General description
Tribunales de Revisión
Tribunal titular
Cargo Departamento Profesor
Presidente QUIMICA Y FISICA APLICADAS MARTIN VILLACORTA , JAVIER
Secretario QUIMICA Y FISICA APLICADAS FEO MANGA , JOSE CRUZ
Vocal QUIMICA Y FISICA APLICADAS CEPEDA RIAÑO , JESUS RAMIRO
Tribunal suplente
Cargo Departamento Profesor
Presidente QUIMICA Y FISICA APLICADAS ROBLES GARCIA , LUIS CARLOS
Secretario DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU ARIAS GAGO , ANA ROSA
Vocal QUIMICA Y FISICA APLICADAS MARCOS MENENDEZ , JOSE LUIS

Competencies
Type A Code Competences Specific
Type B Code Competences Transversal
  B2313
Type C Code Competences Nuclear

Learning aims
Competences
B2313

Contents
Topic Sub-topic

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Class hours Hours outside the classroom Total hours
Personal tuition 13 0 13
 
Assignments 202 0 202
Forums of discussion 26 0 26
Seminars 69 0 69
Other methodologies 26 0 26
Debates 19 19 38
 
Lecture 26 0 26
 
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies   ::  
  Description
Personal tuition
Assignments
Forums of discussion
Seminars
Other methodologies
Debates
Lecture

Personalized attention
 
Personal tuition
Assignments
Description

Assessment
  Description Qualification
 
Other comments and second call

Sources of information
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE

Basic Driver, R. ; Guesne, E. y Tiberghine, A., Ideas científicas en la infancia y en la adolescencia, MEC/Morata, 1992
Chalmers, A.F., ¿Qué es esa cosa llamada ciencia?, Siglo XXI, (1987)
Jesús Lahera, Ana Forteza, Ciencias Físicas en Primaria y Secundaria. Modelo y ejemplificaciones., CCS, (2003)
Driver, R., Dando sentido a la ciencia en secundaria: investigaciones sobre las ideas de los niños., Visor, 1999
Caamaño A., et al., Didáctica de la Física y la Química, Graó, (2011)
Hodson, D., Towards Scientific Literacy, Sense Publishers, (2008)
Varela, P; Manrique, M.J.; Perez de Landazábal, M.C y Favieres, A., Un desarrollo curricular de la física centrado en la energía., Ed. UAM, (1999)
Gil, D. (ed.) , ¿Cómo promover el interés por la cultura científica?, UNESCO-OREALC, (2005)

Complementary


Recommendations