Educational guide
IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject Development and follow up of educational projects Code 01012012
Study programme
1012 - GRADO EN EDUCACIÓN INFANTIL
Descriptors Credit. Type Year Period
6 Basic Training Second First
Language
Castellano
Prerequisites
Department DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU
Coordinador
MALLO RODRIGUEZ , BENJAMIN
E-mail bmalr@unileon.es
ppria@unileon.es
Lecturers
MALLO RODRIGUEZ , BENJAMIN
PRIETO APARICIO , PABLO
Web http://http://educar.unileon.es
General description The area tries to evaluate the importance of the school enviroment, buildings, time-table and the teachers attitude as contributing factors to the structural and harmonic progress of the students.It provides to the students a thought about the practice, with the innovation and improvement teaching activities as a target. It tries that the students learn how to work in a team together with some other skilled people from the school and outside the school, trying to get the students attention, planning the learning sequences and organize working situations inside the classroom and games area, identifying the peculiarities during the period 0-3 and the period 3-6. It pretends that the student, as future teacher, is flexible performing the teaching activities.
Tribunales de Revisión
Tribunal titular
Cargo Departamento Profesor
Presidente DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU BAELO ALVAREZ , ROBERTO
Secretario DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU ARIAS GAGO , ANA ROSA
Vocal DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU VALLE FLOREZ , ROSA EVA
Tribunal suplente
Cargo Departamento Profesor
Presidente DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU POY CASTRO , RAQUEL
Secretario DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU PINO GUTIERREZ , FRANCISCO JAVIER DEL
Vocal DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU CAÑON RODRIGUEZ , RUTH

Competencias
Code  
A8985
A8987
A9000
A9001
A9002
B969
B976
B977
B982
B985
B989
B993
C2 CMECES2 That students know how to apply their knowledge to their work or vocation in a professional manner and possess the skills that are usually demonstrated through the development and defense of arguments and the resolution of problems within their area of study.
C3 CMECES3 That students have the ability to gather and interpret relevant data (normally within their area of study) to make judgments that include reflection on relevant issues of a social, scientific or ethical nature.
C4 CMECES4 That students can transmit information, ideas, problems and solutions to both a specialised and non-specialised audience

Learning aims
Competences
A8987
C3
A8987
B982
B989
C3
C3
B989
C2
A8985
A9002
B977
B985
B993
C2
A9000
A9001
A9002
B969
B976
C4

Contents
Topic Sub-topic

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Class hours Hours outside the classroom Total hours
Seminars 18 10 28
 
Assignments 16 33 49
 
Lecture 22 37 59
 
Mixed tests 4 10 14
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies   ::  
  Description
Seminars
Assignments
Lecture

Personalized attention
 
Assignments
Description

Assessment
  Description Qualification
Seminars 20% de la calificación final.
Assignments 35%
Mixed tests 45%
 
Other comments and second call

Sources of information
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE

Basic , , ,
Bassedas, E. (2010), Aprender y enseñar en educación infantil, Graó,
Palou, J y Cela, J (2005), Carta a los nuevos maestros., Paidós,
Meirieu, P. (2006), Carta a un joven profesor. Por qué enseñar hoy, Graó,
Pound, L. (2014), Cómo aprenden los niños: teorías y enfoques educativos. De Comenius el padre de la educación moderna a gigantes como Piaget, vigotsky y Malaguzzi, Practical Pre-school books,
Miró, N y Horch, M (2012), Dabdo protagonismo a los alumnos: conciencia de aprendizaje y personalización en PBL, Colegio Montserrat,
Requena, MªD (2009), Didáctica de la Educación Infantil, Editex,
Ibañez, C (2010), El proyecto de educación infantil y su práctica en el aula, La Muralla,
Sainz, N y Martínez, J. (2011), Entrevista familiar en la escuela. Pautas concretas, Pirámide,
González, O (2014), Familia y escuela. Escuela y familia, Desclée,
, In-fan-cia. Educar de 0 a 6, Asociación de maestros Rosa Sensat,
Pozo, M del (2014), Inteligencias múltiples en acción. Educación infantil en el Colegio Montserrat., Teckman,
Armstrong, T (2014), Inteligencias múltiples en el aula. Guía práctica para educadores, Paidós,
Martín, X. (2006), Investigar y aprender: cómo organizar un proyecto, Horsori,
Ruiz,F. (2007), La nueva educación., LID editorial empresarial,
Algás, P. [et al]. (2010), Los proyectos de trabajo en el aula. Reflexiones y experiencias prácticas, Graó,
Sanmartí, N (2010), Los proyectos de trabajo en el aula. Reflexiones y experiencias prácticas, Graó,
Quinto, B. (2005), Los talleres en educación infantil. Espacios de crecimiento, Graó,
Parra, JM (2010), Manual de la didáctica de la educación infantil, Garceta,
Antón, M. (coord.) (2007), Planificar la etapa 0-6. Compromiso de sus agentes y práctica cotidiana, Graó,
Dominguez, G. (2001), Proyectos de trabajo: una escuela diferente, La Muralla,
Acaso, M. (2013), rEDUvolution. Hacer la revolución en educación, Paidós,
Laguía, MJ y Vidal, C (2008), Rincones de actividad en la escuela infantil (0-6), Graó,
Bondioli, A y NIgito, G. (2011)), Tiempos, espacios y grupos. El análisis y la evaluación de la organización en la escuela infantil, Graó,
Pozuelos, F.J. (2007), Trabajo por proyectos: descripción, investigación y experiencias., MCEP,

Complementary Diez, MC. (2013), La educación infantil : 10 ideas clave , Graó,
Diez, MC. (2002), La oreja verde de la escuela : trabajo por proyectos y vida cotidiana en la escuela infantil , De la Torre,
Swartz, R. (2013), Aprendizaje basado en el pensamiento, SM,
Gerver, R. (2012), Crear hoy la escuela del mañana. La educación y el futuro de nuestros hijos, SM,
Fuentes, E.J. (2003), El diario escolar: un recurso para la investigación del profesorado, Padres y maestros, 275, 34-39,
Diez, MC. (2012), EL piso de abajo de la escuela. Los afectos y las emociones en el día a día de la escuela infantil., Graó,
Marrasé, JM (2013), La alegría de educar, Plataforma editorial,
Diez, MC. (2011), Los pendientes de la maestra : o cómo piensa una maestra en los niños, las escuelas, las familias y la sociedad de hoy , Graó,
Acaso, M. (2012), Pedagogías invisibles. El espacio del aula como discurso, La Catarata,
Jarauta, B e Imbernón, F (2012), Pensando en el futuro de la educación. Una escuela para el siglo XXII, Graó,
Fuentes, E.J. (2003), Recogida de información en el aula e investigación del profesorado, Padres y maestros, 276, 34-39,


Recommendations