Educational guide | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IDENTIFYING DATA | 2017_18 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Subject | PERSONALITY ASSESSMENT IN CHILDHOOD | Code | 01012023 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Study programme |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Descriptors | Credit. | Type | Year | Period | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Optional | Second | Second |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Language |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prerequisites | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Department | PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Coordinador |
|
mestl@unileon.es mmela@unileon.es |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lecturers |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Web | http:// | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
General description | Assessment in different aspect of the personality. Types of assessment: objective, subjective, task oriented, processes oriented, result oriented, self-report, personality components, observational. Diagnostic process in children from 0 to 3 a from 3 to 6 years old in school and out of school contexts. Diagnosis, assessment and psychological treatment in childhood pathology. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tribunales de Revisión |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Competencias |
Code | |
A8979 | |
A8982 | |
B984 | |
B991 | |
C1 |
Learning aims |
Competences | |||
A8979 |
B984 |
C1 |
|
A8979 |
B984 B991 |
C1 |
|
A8979 A8982 |
B984 |
C1 |
Contents |
Topic | Sub-topic |
Planning |
Methodologies :: Tests | |||||||||
Class hours | Hours outside the classroom | Total hours | |||||||
Problem solving, classroom exercises | 6 | 12 | 18 | ||||||
Assignments | 3 | 16 | 19 | ||||||
Lecture | 20 | 40 | 60 | ||||||
Objective short-answer tests | 3 | 0 | 3 | ||||||
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Description | |
Problem solving, classroom exercises | |
Assignments | |
Lecture |
Personalized attention |
|
|
Assessment |
Description | Qualification | ||
Lecture | 5% | ||
Problem solving, classroom exercises | 5% | ||
Assignments | 50% | ||
Objective short-answer tests | 40% | ||
Other comments and second call | |||
Sources of information |
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE |
Basic |
Tizón García, J., Apuntes para una psicología basada en la relación, Hora,S.A., Barcelona Vidal Lucena, M. y Díaz Curiel, J., Atención temprana. Guía práctica para la estimulación del niño de 0 a 3 años, CEPE, Madrid Varios, Curriculum Carolina. Evaluación y ejercicios para bebés y niños pequeños con necesiddes especiales, TEA, Madrid Spitz, R., El primer año de vida del niño, Aguilar, Madrid Coriat, E., El psicoanálisis en la clíica de bebés y niños pequeños, De la Campana, La plata (Argentina) Matas, S. y otros, Estimulación temprana de 0 a 36 me4ses, Humanitas, Buenos Aires Silva Moreno, F., Evaluación psicológica en niños y adolescentes, Síntesis, Madrid Kaye, K., La vida mental y social del bebé. Cómo los padres crean personas, Paidós, Barcelona Pérez-Lopez, J. y Brito de la Nuez, A., Manual de atención temprana, Pirámide, Madrid Midenet, M. y Favre, J.P., Manual práctico de psiquiatría infantil, Toray-Masson, Barcelona Mazet, P. y Soleru, Psicopatología de la primera infancia, Masson, Barcelona Michelena, M., Un año para toda la vida. El secreto mundo emocional de la madre y su bebe., Temas de Hoy, Madrid |
Complementary |
Comellas, M.J., Cómo medir y desarrollar los hábitos personales, CEAC, Barcelona Varios, Curriculum Crolina. Evaluación y ejercicios para bebés y niños pequeños con necesidades especiales, TEA, Madrid Aubin, H., El dibujo del niño inadaptado, Laia, Barcelona Koch, K., El test del árbol, Kapelusz, Buenos Aires Corman, L., El test del dibujo de la familia en la práctica médico-pedagógica, Kapelusz, Buenos Aires Bender, L., El test Guestáltico Visomotor, Paidós, Buenos aires Koppitz, E.M., El test Guestáltico Visomotor para niños, Guadalupe. Biblioteca Pedagógica, Buenos Aires Corman, Ll., El test PN (Patte Noire), Herder, Barcelona Brazelton, T. y Nugent, K., Escala para la evaluación del comportamiento neonatal, Paidós, Barcelona Avila Espada, A. (Coord.), Evaluación en Psicología Clínica I y II, Amarú Ediciones, Salamanca Bluma, S. Shearer, M. y otros, Guía Portage de Educación Pre-escolar, TEA, Madrid Gómez Artiga, A. y otros , Intervención temprana. Desarrollo óptimo de 0 a 6 años , Pirámide, Madrid Cabrera, M.C. y Sánchez Palacios, C., La estimulación precoz. Un enfoque práctico, Siglo Veintiuno de España Editores, Madrid Kaye, K., La vida mental y social del bebé. Cómo los padres crean personas, Paidós, Madrid Winnicott, D.W., Los bebés y sus madres, Paidós, Madrid Pérez-Sánchez, M., Observación de niños. Una comprensión psicoanalítica del segundo año de vida, Paidós, Barcelona ASSIDO, Programa de atención temprana. Intervención en niños con Síndrome de Down y otros problemfas de desarrollo, CEPE, Madrid Bellak, L y Bellak, S., Prueba de apercepción temática para niños (CAT), Paidos, Barcelona Michelena, M., Saber y no saber. Curiosidad Sexual infantil, Síntesis, Madrid Portuondo, J.A., Test proyectivo de Karen Machover (La figura humana). Tomos I y II, Biblioteca Nueva, Madrid Hammer, E.F., Test proyectivos gráficos, Paidós, Madrid |
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before | ||
|