Educational guide
IDENTIFYING DATA 2017_18
Subject PERSONALITY ASSESSMENT IN CHILDHOOD Code 01012023
Study programme
GRADO EN EDUCACIÓN INFANTIL
Descriptors Credit. Type Year Period
4 Optional Second Second
Language
Castellano
Prerequisites
Department PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF
Coordinador
ESTRADA LOPEZ, MARIA MAR
E-mail mestl@unileon.es
mmela@unileon.es
Lecturers
MELCÓN ÁLVAREZ , MARÍA ANTONIA
ESTRADA LOPEZ, MARIA MAR
Web http://
General description Assessment in different aspect of the personality. Types of assessment: objective, subjective, task oriented, processes oriented, result oriented, self-report, personality components, observational. Diagnostic process in children from 0 to 3 a from 3 to 6 years old in school and out of school contexts. Diagnosis, assessment and psychological treatment in childhood pathology.
Tribunales de Revisión
Tribunal titular
Cargo Departamento Profesor
Presidente PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF BLANCO GARCIA , ANA ISABEL
Secretario PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF CONDE GUZON , PABLO ANTONIO
Vocal PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF MORAN ASTORGA , MARIA CONSUELO
Tribunal suplente
Cargo Departamento Profesor
Presidente PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF GARCIA SANCHEZ , JESUS N.
Secretario PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF MARCOS SANTIAGO , MARIA DEL ROSARIO
Vocal DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU BAELO ALVAREZ , ROBERTO

Competencias
Code  
A8979
A8982
B984
B991
C1

Learning aims
Competences
A8979
B984
C1
A8979
B984
B991
C1
A8979
A8982
B984
C1

Contents
Topic Sub-topic

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Class hours Hours outside the classroom Total hours
Problem solving, classroom exercises 6 12 18
 
Assignments 3 16 19
 
Lecture 20 40 60
 
Objective short-answer tests 3 0 3
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies   ::  
  Description
Problem solving, classroom exercises
Assignments
Lecture

Personalized attention
 
Problem solving, classroom exercises
Assignments
Description

Assessment
  Description Qualification
Lecture 5%
Problem solving, classroom exercises 5%
Assignments 50%
Objective short-answer tests 40%
 
Other comments and second call

Sources of information
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE

Basic Tizón García, J., Apuntes para una psicología basada en la relación, Hora,S.A., Barcelona
Vidal Lucena, M. y Díaz Curiel, J., Atención temprana. Guía práctica para la estimulación del niño de 0 a 3 años, CEPE, Madrid
Varios, Curriculum Carolina. Evaluación y ejercicios para bebés y niños pequeños con necesiddes especiales, TEA, Madrid
Spitz, R., El primer año de vida del niño, Aguilar, Madrid
Coriat, E., El psicoanálisis en la clíica de bebés y niños pequeños, De la Campana, La plata (Argentina)
Matas, S. y otros, Estimulación temprana de 0 a 36 me4ses, Humanitas, Buenos Aires
Silva Moreno, F., Evaluación psicológica en niños y adolescentes, Síntesis, Madrid
Kaye, K., La vida mental y social del bebé. Cómo los padres crean personas, Paidós, Barcelona
Pérez-Lopez, J. y Brito de la Nuez, A., Manual de atención temprana, Pirámide, Madrid
Midenet, M. y Favre, J.P., Manual práctico de psiquiatría infantil, Toray-Masson, Barcelona
Mazet, P. y Soleru, Psicopatología de la primera infancia, Masson, Barcelona
Michelena, M., Un año para toda la vida. El secreto mundo emocional de la madre y su bebe., Temas de Hoy, Madrid

Complementary Comellas, M.J., Cómo medir y desarrollar los hábitos personales, CEAC, Barcelona
Varios, Curriculum Crolina. Evaluación y ejercicios para bebés y niños pequeños con necesidades especiales, TEA, Madrid
Aubin, H., El dibujo del niño inadaptado, Laia, Barcelona
Koch, K., El test del árbol, Kapelusz, Buenos Aires
Corman, L., El test del dibujo de la familia en la práctica médico-pedagógica, Kapelusz, Buenos Aires
Bender, L., El test Guestáltico Visomotor, Paidós, Buenos aires
Koppitz, E.M., El test Guestáltico Visomotor para niños, Guadalupe. Biblioteca Pedagógica, Buenos Aires
Corman, Ll., El test PN (Patte Noire), Herder, Barcelona
Brazelton, T. y Nugent, K., Escala para la evaluación del comportamiento neonatal, Paidós, Barcelona
Avila Espada, A. (Coord.), Evaluación en Psicología Clínica I y II, Amarú Ediciones, Salamanca
Bluma, S. Shearer, M. y otros, Guía Portage de Educación Pre-escolar, TEA, Madrid
Gómez Artiga, A. y otros , Intervención temprana. Desarrollo óptimo de 0 a 6 años , Pirámide, Madrid
Cabrera, M.C. y Sánchez Palacios, C., La estimulación precoz. Un enfoque práctico, Siglo Veintiuno de España Editores, Madrid
Kaye, K., La vida mental y social del bebé. Cómo los padres crean personas, Paidós, Madrid
Winnicott, D.W., Los bebés y sus madres, Paidós, Madrid
Pérez-Sánchez, M., Observación de niños. Una comprensión psicoanalítica del segundo año de vida, Paidós, Barcelona
ASSIDO, Programa de atención temprana. Intervención en niños con Síndrome de Down y otros problemfas de desarrollo, CEPE, Madrid
Bellak, L y Bellak, S., Prueba de apercepción temática para niños (CAT), Paidos, Barcelona
Michelena, M., Saber y no saber. Curiosidad Sexual infantil, Síntesis, Madrid
Portuondo, J.A., Test proyectivo de Karen Machover (La figura humana). Tomos I y II, Biblioteca Nueva, Madrid
Hammer, E.F., Test proyectivos gráficos, Paidós, Madrid


Recommendations


Subjects that it is recommended to have taken before
CHILDHOOD DISORDERS / 01012015