Educational guide
IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject Coexistence and Conflict Resolution Workshops Code 01012030
Study programme
1012 - GRADO EN EDUCACIÓN INFANTIL
Descriptors Credit. Type Year Period
4 Optional Third First
Language
Castellano
Prerequisites
Department DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU
Coordinador
FERNANDEZ LLAMAZARES , M.CONCEPCION DEL C
E-mail mcferl@unileon.es
ejdieg@unileon.es
Lecturers
DÍEZ GUTIÉRREZ , ENRIQUE JAVIER
FERNANDEZ LLAMAZARES , M.CONCEPCION DEL C
Web http://http://educar.unileon.es
General description Most people recognise instinctively the role of education in preventing conflicts and building peace and respect. We need to find ways of making quality education for a more peaceful and civilized society. This subject deals about this topic, working at early ages .
Tribunales de Revisión
Tribunal titular
Cargo Departamento Profesor
Presidente DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU BAELO ALVAREZ , ROBERTO
Secretario DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU ARIAS GAGO , ANA ROSA
Vocal DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU VALLE FLOREZ , ROSA EVA
Tribunal suplente
Cargo Departamento Profesor
Presidente DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU POY CASTRO , RAQUEL
Secretario EDUCACION FISICA Y DEPORTIVA GARCIA SAN EMETERIO , TERESA
Vocal DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU PINO GUTIERREZ , FRANCISCO JAVIER DEL

Competencias
Code  
A8985
B976
B985
C2 CMECES2 That students know how to apply their knowledge to their work or vocation in a professional manner and possess the skills that are usually demonstrated through the development and defense of arguments and the resolution of problems within their area of study.

Learning aims
Competences
C2
A8985
B976
B985

Contents
Topic Sub-topic

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Class hours Hours outside the classroom Total hours
PBL (Problem Based Learning) 11 31 42
 
Tutorship of group 4 10 14
 
Lecture 15 15 30
 
Mixed tests 2 0 2
8 4 12
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies   ::  
  Description
PBL (Problem Based Learning)
Tutorship of group
Lecture

Personalized attention
 
Tutorship of group
Description

Assessment
  Description Qualification
PBL (Problem Based Learning) 45
 
Other comments and second call

Sources of information
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE

Basic Ibarrola, B (2013), Aprendizaje emocionante. Neurociencia para el aula, SM,
Uruñuela, P (2012), Cómo resolver conflictos. Herramienta para prevenir desde las familias y las AMPAS, Ceapa,
Cerezo, F (2006), Conductas agresivas en la edad escolar, Pirámide,
Gómez Lara, J. (2009), Convivir con el conflicto. Conflicto y convivencia en la escuela., FETE UGT- Mº TRABAJO E INMIGRACIÓN,
López, E (coord) (2006), Educación emocional: programa para 3-6 años, Praxis,
Bisquerra, R (2013), Educación emocional: propuestas para educadores y familias, Desclée,
Zurbano, JL (2001), Educación para la convivencia y para la paz en educación infantil, Dpto Educación y Cultura. Gobierno de Navarra,
Toro , JM. (2005), Educar con Co-razón, Desclée,
Binaburo,JA y Muñoz, B (2007), Educar desde el conflicto. Guía para la mediación escolar, CEAC,
Núñez, C y Romero, R (2013), Emocionario. Palabras aladas, Agapea,
Boqué, MC (2005), Hagamos las paces. Mediación 3-6 años. Proyecto de gestión constructiva, creativa, cooperativa y crítica de los conflictos, CEAC,
Escribano, L [et.al], La prevención de conductas desafiantes en la escuela infantil. Un enfoque proactivo., Fundación educación y desarrollo. México,
Flores Ramos, E. (2005), La resolución de conflictos en el aula de educación infantil, Editorial de la infancia,
Torrego, JC. (2007), Mediación de conflctos en instituciones educativas. Manual para formación de mediadores, Narcea,
Arguís, R (coord) (2012), Programa Aulas felices. Psicología positiva aplicada a la educación 3-18 años., ,
Prada de Prado, J. y López Gil, JA(2007), Proyecto Armonía, JCyL,

Complementary Judson, S. (2000), Aprendiendo a resolver conflictos en la infancia: manual de educación para la paz y la no violencia, La Catarata,
Ibarrola, B (2003), Cuentos para sentir I: educar las emociones, SM,
Ibarrola, B (2003), Cuentos para sentir II: educar los sentimientos, SM,
Brown, B. (2010), Desaprender la discriminación en educación infantil, Morata,
Segura, M (2005), Enseñar a convivir no es tan fácil. Para quien no sabe qué hacer con sus hijos o con sus alumnos, Desclée,
Lozano,L. [et.al] (2011), Programa escolar de desarrollo emocional, Consejería de educación y ciencia. Gobierno de Asturias,
Izcue, J [et.al] (2009), Reirme contigo, nunca de tí. Campaña para la mejora de la convivencia en infantil y primaria, Dpto Educación y Cultura. Gobierno de Navarra,
Segura, M y Arcas, M (2004), Relacionarnos bien: programa de competencia social para niños y niñas de 4 a 12 años, Narcea,
Palau, S (2004), Sentir y crecer. El crecimiento emocional en la infancia, Graó,


Recommendations