Educational guide | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IDENTIFYING DATA | 2023_24 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Subject | LEARNING SOCIAL SCIENCES | Code | 01012039 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Study programme |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Descriptors | Credit. | Type | Year | Period | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Compulsory | Fourth | First |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Language |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prerequisites | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Department | GEOGRAFIA Y GEOLOGIA |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Coordinador |
|
rdomf@unileon.es jsango@unileon.es |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lecturers |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Web | http:// | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
General description | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tribunales de Revisión |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Competencias |
Code | |
B973 | |
B979 | |
B989 | |
B991 | |
B993 | |
C1 | CMECES1 That students have demonstrated possession and understanding of knowledge in an area of study that is based on general secondary education, and is usually found at a level that, although supported by advanced textbooks, also includes some aspects that involve knowledge from the cutting edge of their field of study |
C3 | CMECES3 That students have the ability to gather and interpret relevant data (normally within their area of study) to make judgments that include reflection on relevant issues of a social, scientific or ethical nature. |
C4 | CMECES4 That students can transmit information, ideas, problems and solutions to both a specialised and non-specialised audience |
C5 | CMECES5 That students have developed those learning skills necessary to undertake further studies with a high degree of autonomy |
Learning aims |
Competences | |||
B979 |
|||
B973 |
C5 |
||
B989 |
|||
C1 |
|||
B991 B993 |
C1 C3 C4 |
Contents |
Topic | Sub-topic |
Planning |
Methodologies :: Tests | |||||||||
Class hours | Hours outside the classroom | Total hours | |||||||
Presentations / expositions | 8 | 2 | 10 | ||||||
Assignments | 10 | 25 | 35 | ||||||
Problem solving, classroom exercises | 20 | 28 | 48 | ||||||
Lecture | 20 | 35 | 55 | ||||||
Mixed tests | 2 | 0 | 2 | ||||||
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Description | |
Presentations / expositions | |
Assignments | |
Problem solving, classroom exercises | |
Lecture |
Personalized attention |
|
|
Assessment |
Description | Qualification | ||
Lecture | 3% | ||
Presentations / expositions | 5% | ||
Assignments | 25% | ||
Problem solving, classroom exercises | 17% | ||
Mixed tests | 50% | ||
Other comments and second call | |||
Sources of information |
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE |
Basic |
PUIG GUTIÉRREZ, M.ª y RODRÍGUEZ MARÍN, F. (Coords.), La enseñanza del entorno en Educación Infantil. Proyectos y rincones, Madrid. Pirámide, 2018 Gomis, J. et al., A los cinco años ya aprenden historia, en Benejam, P. y otros, Las ciencias sociales: concepciones y procedimientos, Graó, Barcelona, 2000,, 2000 JIMÉNEZ, L. (Coord.) , Ciencias Sociales y Educación Infantil (3-6), Barcelona. Graó., 2015 EXPÓSITO,J., Claves para preparar la unidad didáctica, Madrid. CEN., 2009 MUÑOZ,C y ZARAGOZA, C., Didáctica de la Educación Infantil. , Zaragoza. Altamar, 2009 COOPER,H., Didáctica de la historia en Educación Infantil y Primaria, Morata Ediciones, Madrid, 2002 GUDÍN DE LA LAMA, E. (Coord.) , Didáctica de las Ciencias Sociales en Educación Infantil. , Logroño: UNIR., 2015 TONDA MONLLOR, E. , Didáctica de las Ciencias Sociales en la Formación del Profesorado de Educación Infantil , U. Alicante., 2001 RIVERO, P., Didáctica de las ciencias sociales para educación infantil., Zaragoza, Mira., 2010 GERVILLA CASTILLO, M. A., El Currículo en Educación Infantil : aspectos básicos, Madrid, Narcea, 2006 IBÁÑEZ SANDÍN, C. , El proyecto de Educación Infantil y su práctica en el aula., Madrid: La Muralla., 2016 TREPAT CARBONELL, C. A. Y COMES SOLÉ, P. , l tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales, Barcelona: Graó., 2008 PITLUK, L ., La planificación didáctica en Educación Infantil. Las unidades didácticas, los proyectos y las secuencias didácticas, Buenos Aires, Homo Sapiens., 2007 PASTOR, M. et al., Propuestas didácticas de carácter interdisciplinar para la enseñanza-aprendizaje del espacio y el tiempo en E. Infantil e, Revista de Didácticas Específicas, nº13, p.87-104, 2015 |
Complementary |
, , , HARGREAVES, A. y otros , Aprender a cambiar, Barcelona. Octaedro, 2001 BAUTISTA GARCÍA-VERA, A., Desarrollo tecnológico y educación, Madrid. Fundamentos, 2.009 GONZÁLEZ, I.;GUIMERA, C. y QUINQUER, D., Enseñar Historia, Geografía, y Arte. De los Reyes Godos al Entorno Social. , Barcelona, Laia. , 1987 VV.AA., Juegos de Ciencias Naturales y Sociales: Educar jugando, Parramon, 2010 TAYLOR, B. , Qué hacer con el niño preescolar, Madrid. Narcea, 1.986 |
Recommendations |