Educational guide
IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject LEARNING SOCIAL SCIENCES Code 01012039
Study programme
1012 - GRADO EN EDUCACIÓN INFANTIL
Descriptors Credit. Type Year Period
6 Compulsory Fourth First
Language
Castellano
Prerequisites
Department GEOGRAFIA Y GEOLOGIA
Coordinador
DOMÍNGUEZ FERNÁNDEZ , RAQUEL
E-mail rdomf@unileon.es
jsango@unileon.es
Lecturers
DOMÍNGUEZ FERNÁNDEZ , RAQUEL
SANTOS GONZÁLEZ , JAVIER
Web http://
General description
Tribunales de Revisión
Tribunal titular
Cargo Departamento Profesor
Presidente GEOGRAFIA Y GEOLOGIA GOMEZ VILLAR , AMELIA
Secretario GEOGRAFIA Y GEOLOGIA GONZALEZ GUTIERREZ , ROSA BLANCA
Vocal GEOGRAFIA Y GEOLOGIA SOMOZA MEDINA , JOSE
Tribunal suplente
Cargo Departamento Profesor
Presidente GEOGRAFIA Y GEOLOGIA REGUERA RODRIGUEZ , ANTONIO
Secretario GEOGRAFIA Y GEOLOGIA CORTIZO ALVAREZ , JOSE
Vocal GEOGRAFIA Y GEOLOGIA LOPEZ GONZALEZ , ALEJANDRO

Competencias
Code  
B973
B979
B989
B991
B993
C1 CMECES1 That students have demonstrated possession and understanding of knowledge in an area of study that is based on general secondary education, and is usually found at a level that, although supported by advanced textbooks, also includes some aspects that involve knowledge from the cutting edge of their field of study
C3 CMECES3 That students have the ability to gather and interpret relevant data (normally within their area of study) to make judgments that include reflection on relevant issues of a social, scientific or ethical nature.
C4 CMECES4 That students can transmit information, ideas, problems and solutions to both a specialised and non-specialised audience
C5 CMECES5 That students have developed those learning skills necessary to undertake further studies with a high degree of autonomy

Learning aims
Competences
B979
B973
C5
B989
C1
B991
B993
C1
C3
C4

Contents
Topic Sub-topic

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Class hours Hours outside the classroom Total hours
Presentations / expositions 8 2 10
 
Assignments 10 25 35
Problem solving, classroom exercises 20 28 48
 
Lecture 20 35 55
 
Mixed tests 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies   ::  
  Description
Presentations / expositions
Assignments
Problem solving, classroom exercises
Lecture

Personalized attention
 
Assignments
Description

Assessment
  Description Qualification
Lecture 3%
Presentations / expositions 5%
Assignments 25%
Problem solving, classroom exercises 17%
Mixed tests 50%
 
Other comments and second call

Sources of information
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE

Basic PUIG GUTIÉRREZ, M.ª y RODRÍGUEZ MARÍN, F. (Coords.), La enseñanza del entorno en Educación Infantil. Proyectos y rincones, Madrid. Pirámide, 2018
Gomis, J. et al., A los cinco años ya aprenden historia, en Benejam, P. y otros, Las ciencias sociales: concepciones y procedimientos, Graó, Barcelona, 2000,, 2000
JIMÉNEZ, L. (Coord.) , Ciencias Sociales y Educación Infantil (3-6), Barcelona. Graó., 2015
EXPÓSITO,J., Claves para preparar la unidad didáctica, Madrid. CEN., 2009
MUÑOZ,C y ZARAGOZA, C., Didáctica de la Educación Infantil. , Zaragoza. Altamar, 2009
COOPER,H., Didáctica de la historia en Educación Infantil y Primaria, Morata Ediciones, Madrid, 2002
GUDÍN DE LA LAMA, E. (Coord.) , Didáctica de las Ciencias Sociales en Educación Infantil. , Logroño: UNIR., 2015
TONDA MONLLOR, E. , Didáctica de las Ciencias Sociales en la Formación del Profesorado de Educación Infantil , U. Alicante., 2001
RIVERO, P., Didáctica de las ciencias sociales para educación infantil., Zaragoza, Mira., 2010
GERVILLA CASTILLO, M. A., El Currículo en Educación Infantil : aspectos básicos, Madrid, Narcea, 2006
IBÁÑEZ SANDÍN, C. , El proyecto de Educación Infantil y su práctica en el aula., Madrid: La Muralla., 2016
TREPAT CARBONELL, C. A. Y COMES SOLÉ, P. , l tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales, Barcelona: Graó., 2008
PITLUK, L ., La planificación didáctica en Educación Infantil. Las unidades didácticas, los proyectos y las secuencias didácticas, Buenos Aires, Homo Sapiens., 2007
PASTOR, M. et al., Propuestas didácticas de carácter interdisciplinar para la enseñanza-aprendizaje del espacio y el tiempo en E. Infantil e, Revista de Didácticas Específicas, nº13, p.87-104, 2015

Complementary , , ,
HARGREAVES, A. y otros , Aprender a cambiar, Barcelona. Octaedro, 2001
BAUTISTA GARCÍA-VERA, A., Desarrollo tecnológico y educación, Madrid. Fundamentos, 2.009
GONZÁLEZ, I.;GUIMERA, C. y QUINQUER, D., Enseñar Historia, Geografía, y Arte. De los Reyes Godos al Entorno Social. , Barcelona, Laia. , 1987
VV.AA., Juegos de Ciencias Naturales y Sociales: Educar jugando, Parramon, 2010
TAYLOR, B. , Qué hacer con el niño preescolar, Madrid. Narcea, 1.986


Recommendations