Educational guide
IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject CHILDREN,S LITERATURE Code 01012040
Study programme
1012 - GRADO EN EDUCACIÓN INFANTIL
Descriptors Credit. Type Year Period
6 Compulsory Fourth First
Language
Castellano
Prerequisites
Department FILOLOGIA HISPANICA Y CLASICA
Coordinador
LÓPEZ SANTOS , MIRIAM
E-mail mlops@unileon.es
mtllap@unileon.es
Lecturers
LLAMAZARES PRIETO , MARÍA TERESA
LÓPEZ SANTOS , MIRIAM
Web http://
General description
Tribunales de Revisión
Tribunal titular
Cargo Departamento Profesor
Presidente FILOLOGIA HISPANICA Y CLASICA ALONSO-CORTES FRADEJAS , MARIA DOLORES
Secretario FILOLOGIA HISPANICA Y CLASICA ALVAREZ MENDEZ , NATALIA
Vocal FILOLOGIA HISPANICA Y CLASICA TRABADO CABADO , JOSE MANUEL
Tribunal suplente
Cargo Departamento Profesor
Presidente FILOLOGIA HISPANICA Y CLASICA MORALA RODRIGUEZ , JOSE RAMON
Secretario FILOLOGIA HISPANICA Y CLASICA RUEDA RUEDA , EUGENIA MERCEDES
Vocal FILOLOGIA HISPANICA Y CLASICA GRANDE ALIJA , FRANCISCO JAVIER

Competencias
Code  
A8989
B966
B970
B980
B984
C2 CMECES2 That students know how to apply their knowledge to their work or vocation in a professional manner and possess the skills that are usually demonstrated through the development and defense of arguments and the resolution of problems within their area of study.
C4 CMECES4 That students can transmit information, ideas, problems and solutions to both a specialised and non-specialised audience

Learning aims
Competences
A8989
B966
B970
B980
C2
C4
A8989
B966
B970
B980
C2
C4
A8989
B966
B970
B980
B984
C2
C4
A8989
B966
B970
B980
C2
C4
A8989
B966
B970
B980
C2
C4
A8989
B966
B970
B980
C2
C4

Contents
Topic Sub-topic

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Class hours Hours outside the classroom Total hours
Problem solving, classroom exercises 26 52 78
 
Seminars 5 10 15
 
Lecture 25 25 50
 
Extended-answer tests 3 3 6
Objective multiple-choice tests 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies   ::  
  Description
Problem solving, classroom exercises
Seminars
Lecture

Personalized attention
 
Problem solving, classroom exercises
Description

Assessment
  Description Qualification
Seminars El peso en la calificación final de los resultados obtenidos será: 20%
Problem solving, classroom exercises El peso en la calificación final de los resultados obtenidos será:
a) Prueba/s objetiva/s: 25%
b) Tareas de aula: 25% mediante evaluación continua.
Lecture El peso en la calificación final de los resultados obtenidos será del 30%
 
Other comments and second call

Sources of information
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE

Basic , , ,
Otero García, María Jesús, Animar a la lectura jugando. Didácticas práctico-lúdicas del lenguaje a partir de los 6 años, Editorial CCS (Materiales para Educadores), 2007
BRAVO-VILLASANTE, C., Antología de la literatura infantil en lengua española, Escuela Española, 1983
Jiménez Frías, Rosario, Federico Gómez Rodríguez de Castro, María Teresa Aguado Odina y Belén Balles, Cuéntame: El cuento y la narración en Educación infantil y Primaria, UNED (Educación Permanente. Formación del profesorado), 1999
Cañas, José , Didáctica de la expresión dramática. Una aproximación a la dinámica teatral en el aula, Octaedro (Recursos), 1999
Serrano, Joaquín y José Enrique Martínez (coords. y eds.)), Didáctica de la lengua y la literatura , Oikos-Tau, 1997
Prado Aragonés, Josefina, Didáctica de la lengua y la literatura para educar en el siglo XXI, La Muralla, s.A., 2004
Delia Vivante, M., Didáctica de la literatura, Magisterio del Río de la Plata, 2006
BRAVO-VILLASANTE, C., Historia de la literatura infantil española, Escuela Española, 1985
BRAVO-VILLASANTE, C., Historia y antología de la literatura infantil universal, Miñón, 1985
Tabernero, R. y J. D.Dueñas, La adquisición de la competencia literaria: una propuesta para las aulas de Infantil y Primaria, en Mendoza, A. y P. Cerrillo (coords.), Intertextos: Aspectos sobre la recepción del discurso artíst, 2003
Cerrillo, Pedro C., y Jaime García Padrino, La literatura infantil en el siglo XXI, Ediciones de la Universidad Castilla- La Mancha (Colección Estudios), 2001
Cervera Borrás, J., La literatura infantil en la educación básica, Cincel, 1985
Barrientos Ruiz-Ruano, C., La poesía en el aula, Narcea, 1985
Cerrillo, Pedro C., Lectura y literatura infantil y juvenil y educación literaria, Octaedro, 2007
Abril Villalba, Manuel, Lectura y literatura infantil y juvenil. Claves., Ediciones Aljibe, 2005
CERRILLO, P. y GARCÍA PADRINO, J. (coord.), Literatura Infantil, Universidad de Castilla-La Mancha, 1990
Cerrillo, Pedro y Jaime García Padrino (coords.), Literatura infantil y enseñanza de la literatura, Universidad Castilla-La Mancha, 1992
Amo Sánchez-Fortún, José Manue de, Literatura infantil: claves para la formación de la competencia literaria, Ediciones Aljibe, 2003
Alarcos, Emilio, Damaso Alonso y otros, Literatura y educación, Castalia (Theoria), 1974
, Los talleres literarios, República de las Letras, nº 34, julio 1992
, Los tallleres literarios (II), República de las Letras, nº 37, abril 1993
Rienda, José, Nociones elementales de Didáctica de la Literatura, Mirto Academia, 2010
Llamazares Prieto , Teresa y Selfa Sastres, Moisés, Poesía dramatizable para Educación Infantil y Educación Primaria, , 2019
CERVERA, J. , Teoría de la literatura infantil, Mensajero, 1991
Cerrillo Torremocha, Pedro C. (ed.), ¿Dónde está el niño que yo fui? Poemas para leer en la escuela, Akal (Literaturas), 2006

Complementary


Recommendations