Educational guide
IDENTIFYING DATA 2021_22
Subject LEARNING PROCESSES Code 01013008
Study programme
1013 - GRADO EN EDUCACIÓN PRIMARIA
Descriptors Credit. Type Year Period
6 Basic Training First Second
Language
Castellano
Prerequisites
Department PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF
Coordinador
REQUENA HERNÁNDEZ , MARÍA DEL CARMEN
E-mail mcreqh@unileon.es
mcrodb@unileon.es
Lecturers
REQUENA HERNÁNDEZ , MARÍA DEL CARMEN
RODRÍGUEZ BRAVO , MARÍA CONSUELO
Web http://
General description The subject Learning Processes provides knowledge of basic concepts related to various approaches to learning and to teacher´s and student´s modulating learning psychological characteristics. It aims to analyze the educational reality from scientific and psychological knowledge, trying to develop a reflective and inquiring attitude.
Tribunales de Revisión
Tribunal titular
Cargo Departamento Profesor
Presidente PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF GARCIA SANCHEZ , JESUS N.
Secretario PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF CASO FUERTES , ANA MARIA DE
Vocal PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF PALOMO DEL BLANCO , MARIA PILAR
Tribunal suplente
Cargo Departamento Profesor
Presidente PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF FIDALGO REDONDO , RAQUEL
Secretario PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF ROBLEDO RAMON , PATRICIA
Vocal PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF GUTIERREZ PROVECHO , MARIA LOURDES

Competencias
Code  
A9019
A9030
C2

Learning aims
Competences
A9030
A9019
A9019
C2

Contents
Topic Sub-topic

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Class hours Hours outside the classroom Total hours
Lecture 30 38 68
 
Problem solving, classroom exercises 25 45 70
 
Personal tuition 5 5 10
 
Objective multiple-choice tests 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies   ::  
  Description
Lecture
Problem solving, classroom exercises
Personal tuition

Personalized attention
 
Personal tuition
Description

Assessment
  Description Qualification
Problem solving, classroom exercises 5%
Objective multiple-choice tests 75%
 
Other comments and second call

Sources of information
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE

Basic , , ,
Coll, C., Palacios, J. y Marchesi, A. (comps), Desarrollo psicológico y educación 2. Psicología de la educación escolar, Alianza, Madrid, 2001
Crozier, W. R, Diferencias individuales en el aprendizaje. Personalidad y rendimiento escolar, Narcea, Madrid, 2001
Prieto, J.L., Fundamentos de Psicología, Centro de Estudios Ramón Areces, Madrid, 2002
González-Pienda, J.A.; González, R.; Núñez, J.C. y Valle, A., Manual de Psicología de la Educación, Pirámide, Madrid, 2002
Bruning, R.H; Schraw, G.J. y Norby, M.M., Psicología cognitiva y de la instrucción, Pearson Educación, Madrid, 2012
Santrock, J.W. , Psicología de la Educación, McGraw-Hill, México, 2006
Navarro, J.I. y Martín, C. (Coords.), Psicología de la Educación para docentes, Pirámide, Madrid, 2010
Trianes, M.V. y Gallardo, J.A. , Psicología de la educación y del desarrollo en contextos escolares, Pirámide, Madrid, 2003
González, E. y Bueno, J.A., Psicología de la educación y del desarrollo en la edad escolar, CCS, Madrid, 2004
Sprintall, N.A., Sprinthall, R.C. y Oja, S. N., Psicología de la Educación: Una aproximación desde el desarrollo, McGraw-Hill, Madrid, 2001
Woolfolk, A.E., Psicología Educativa, Prentice Hall Hispanoamericana, México, 2010

Complementary Bruner, J., Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva, Alianza, Madrid, 1991
Escribano, A., Aprender a enseñar., Ediciones de la Universidad de Castilla La Mancha, Cuenca, 2008
Villa, A., Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de competencias generales., Mensajero, Bilbao, 2007
Bandura, A., Aprendizaje social, Espasa Calpe, Madrid, 1982
Bandura, A y Walters, R., Aprendizaje social y desarrollo de la personalidad, Alianza, Madrid, 1977
Anaya, D., Bases del aprendizaje y educación, Sanz y Torres, Madrid, 2009
Case, R. , Desarrollo intelectual. Del nacimiento a la edad madura, Paidós, Barcelona, 1989
Bernard, J.A., Estrategias de aprendizaje. Cómo aprender y enseñar estratégicamente en la escuela, Bruño, Madrid, 1999
Goleman, D. , Inteligencia emocional, Kairós, Barcelona, 1995
Sternberg, R. , Inteligencia humana, I. La naturaleza de la inteligencia y su medición , Paidós, Barcelona, 1982
Sternberg, R. , Inteligencia humana, II. Cognición, personalidad e inteligencia, Paidós, Barcelona, 1982
Skinner, B.F. , La conducta de los organismos, Fontanella, Madrid, 1972
Sternberg, R. J., La inteligencia exitosa. ¿Cómo una inteligencia práctica y creativa determina el éxito en la vida?, Paidós, Barcelona, 1996
González-Pienda, J.A.; González, R.; Núñez, J.C. y Valle, A. , Manual de Psicología de la Educación, Pirámide, Madrid, 2002
Vygotski, L.S., Obras escogidas I, Aprendizaje-Visor, Madrid, 1991
Vygotski, L.S. , Obras escogidas II, Aprendizaje-Visor, Madrid, 1993
Bandura, A, Principios de modificación de conducta, Sígueme, Salamanca, 1983
Ausubel, D.P., Psicología de la educación, Trillas, Barcelona, 1982
Mayer, R. , Psicología de la Educación, vol. I, Pretince Hall, Madrid, 2002
Mayer, R. , Psicología de la Educación, vol. II, Pretince Hall, Madrid, 2004
Sampascual, G., Psicología de la Educación, vols. 1 y 2., UNED, Madrid, 2001
Mesonero, A., Psicología del desarrollo y de la educación en la edad escolar, Universidad de Oviedo. Servicio de Publicaciones, Oviedo, 2001
Marín, M. y Medina, F.J., Psicología del desarrollo y de la educación: la intervención psicoeducativa, Ediciones de la Universidad complutense de Madrid, Madrid, 2001
Ausubel, D. P, Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo, Trillas, México, 1976
Novak, J. D., Teoría y práctica de la educación, Alianza, Madrid, 1982
Wertsch, J.V., Voces de la mente. Un enfoque sociocultural para el estudio de la Acción Mediada, Aprendizaje-Visor, Madrid, 1993
Wertsch, J.V., Vygotsky y la formación social de la mente, Paidós, Barcelona, 1988
Skinner, B.F., Walden Two, Martinez Roca, Madrid, 2007


Recommendations


Subjects that it is recommended to have taken before
PSYCHOLOGICAL DEVELOPMENT / 01013001