Educational guide | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IDENTIFYING DATA | 2021_22 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Subject | LEARNING PROCESSES | Code | 01013008 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Study programme |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Descriptors | Credit. | Type | Year | Period | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Basic Training | First | Second |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Language |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prerequisites | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Department | PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Coordinador |
|
mcreqh@unileon.es mcrodb@unileon.es |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lecturers |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Web | http:// | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
General description | The subject Learning Processes provides knowledge of basic concepts related to various approaches to learning and to teacher´s and student´s modulating learning psychological characteristics. It aims to analyze the educational reality from scientific and psychological knowledge, trying to develop a reflective and inquiring attitude. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tribunales de Revisión |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Competencias |
Code | |
A9019 | |
A9030 | |
C2 |
Learning aims |
Competences | |||
A9030 |
|||
A9019 |
|||
A9019 |
|||
C2 |
Contents |
Topic | Sub-topic |
Planning |
Methodologies :: Tests | |||||||||
Class hours | Hours outside the classroom | Total hours | |||||||
Lecture | 30 | 38 | 68 | ||||||
Problem solving, classroom exercises | 25 | 45 | 70 | ||||||
Personal tuition | 5 | 5 | 10 | ||||||
Objective multiple-choice tests | 2 | 0 | 2 | ||||||
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Description | |
Lecture | |
Problem solving, classroom exercises | |
Personal tuition |
Personalized attention |
|
|
Assessment |
Description | Qualification | ||
Problem solving, classroom exercises | 5% | ||
Objective multiple-choice tests | 75% | ||
Other comments and second call | |||
Sources of information |
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE |
Basic |
, , , Coll, C., Palacios, J. y Marchesi, A. (comps), Desarrollo psicológico y educación 2. Psicología de la educación escolar, Alianza, Madrid, 2001 Crozier, W. R, Diferencias individuales en el aprendizaje. Personalidad y rendimiento escolar, Narcea, Madrid, 2001 Prieto, J.L., Fundamentos de Psicología, Centro de Estudios Ramón Areces, Madrid, 2002 González-Pienda, J.A.; González, R.; Núñez, J.C. y Valle, A., Manual de Psicología de la Educación, Pirámide, Madrid, 2002 Bruning, R.H; Schraw, G.J. y Norby, M.M., Psicología cognitiva y de la instrucción, Pearson Educación, Madrid, 2012 Santrock, J.W. , Psicología de la Educación, McGraw-Hill, México, 2006 Navarro, J.I. y Martín, C. (Coords.), Psicología de la Educación para docentes, Pirámide, Madrid, 2010 Trianes, M.V. y Gallardo, J.A. , Psicología de la educación y del desarrollo en contextos escolares, Pirámide, Madrid, 2003 González, E. y Bueno, J.A., Psicología de la educación y del desarrollo en la edad escolar, CCS, Madrid, 2004 Sprintall, N.A., Sprinthall, R.C. y Oja, S. N., Psicología de la Educación: Una aproximación desde el desarrollo, McGraw-Hill, Madrid, 2001 Woolfolk, A.E., Psicología Educativa, Prentice Hall Hispanoamericana, México, 2010 |
Complementary |
Bruner, J., Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva, Alianza, Madrid, 1991 Escribano, A., Aprender a enseñar., Ediciones de la Universidad de Castilla La Mancha, Cuenca, 2008 Villa, A., Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de competencias generales., Mensajero, Bilbao, 2007 Bandura, A., Aprendizaje social, Espasa Calpe, Madrid, 1982 Bandura, A y Walters, R., Aprendizaje social y desarrollo de la personalidad, Alianza, Madrid, 1977 Anaya, D., Bases del aprendizaje y educación, Sanz y Torres, Madrid, 2009 Case, R. , Desarrollo intelectual. Del nacimiento a la edad madura, Paidós, Barcelona, 1989 Bernard, J.A., Estrategias de aprendizaje. Cómo aprender y enseñar estratégicamente en la escuela, Bruño, Madrid, 1999 Goleman, D. , Inteligencia emocional, Kairós, Barcelona, 1995 Sternberg, R. , Inteligencia humana, I. La naturaleza de la inteligencia y su medición , Paidós, Barcelona, 1982 Sternberg, R. , Inteligencia humana, II. Cognición, personalidad e inteligencia, Paidós, Barcelona, 1982 Skinner, B.F. , La conducta de los organismos, Fontanella, Madrid, 1972 Sternberg, R. J., La inteligencia exitosa. ¿Cómo una inteligencia práctica y creativa determina el éxito en la vida?, Paidós, Barcelona, 1996 González-Pienda, J.A.; González, R.; Núñez, J.C. y Valle, A. , Manual de Psicología de la Educación, Pirámide, Madrid, 2002 Vygotski, L.S., Obras escogidas I, Aprendizaje-Visor, Madrid, 1991 Vygotski, L.S. , Obras escogidas II, Aprendizaje-Visor, Madrid, 1993 Bandura, A, Principios de modificación de conducta, Sígueme, Salamanca, 1983 Ausubel, D.P., Psicología de la educación, Trillas, Barcelona, 1982 Mayer, R. , Psicología de la Educación, vol. I, Pretince Hall, Madrid, 2002 Mayer, R. , Psicología de la Educación, vol. II, Pretince Hall, Madrid, 2004 Sampascual, G., Psicología de la Educación, vols. 1 y 2., UNED, Madrid, 2001 Mesonero, A., Psicología del desarrollo y de la educación en la edad escolar, Universidad de Oviedo. Servicio de Publicaciones, Oviedo, 2001 Marín, M. y Medina, F.J., Psicología del desarrollo y de la educación: la intervención psicoeducativa, Ediciones de la Universidad complutense de Madrid, Madrid, 2001 Ausubel, D. P, Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo, Trillas, México, 1976 Novak, J. D., Teoría y práctica de la educación, Alianza, Madrid, 1982 Wertsch, J.V., Voces de la mente. Un enfoque sociocultural para el estudio de la Acción Mediada, Aprendizaje-Visor, Madrid, 1993 Wertsch, J.V., Vygotsky y la formación social de la mente, Paidós, Barcelona, 1988 Skinner, B.F., Walden Two, Martinez Roca, Madrid, 2007 |
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before | ||
|