Educational guide
IDENTIFYING DATA 2017_18
Subject SOCIAL INTERACTION AND EDUCATION Code 01013009
Study programme
GRADO EN EDUCACIÓN PRIMARIA
Descriptors Credit. Type Year Period
6 Basic Training First Second
Language
Castellano
Prerequisites
Department PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF
Coordinador
MARCOS SANTIAGO , MARÍA DEL ROSARIO
E-mail mrmars@unileon.es
eferf@unileon.es
cvizg@unileon.es
Lecturers
FERNÁNDEZ FERNÁNDEZ , ESTHER
MARCOS SANTIAGO , MARÍA DEL ROSARIO
VIZOSO GÓMEZ , CARMEN MARÍA
Web http://
General description Introduce students to the various relationships that society, family and the person has with institutions and social groups within an educational context. Analyce education and individual and group behavior from a social perspective.
Tribunales de Revisión
Tribunal titular
Cargo Departamento Profesor
Presidente PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF BLANCO GARCIA , ANA ISABEL
Secretario PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF ZAPICO ROBLES , MARíA BELéN
Vocal PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF MELCON ALVAREZ , MARIA ANTONIA
Tribunal suplente
Cargo Departamento Profesor
Presidente PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF GARCIA SANCHEZ , JESUS N.
Secretario DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU FLORES CORTINA , MARIA SAGRARIO
Vocal PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF SALTO ALEMANY , FRANCISCO

Competencias
Code  
A9022
A9037
A9038
A9066

Learning aims
Competences
A9037
A9022
A9066
A9038

Contents
Topic Sub-topic

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Class hours Hours outside the classroom Total hours
Seminars 10 20 30
 
Assignments 11 39 50
Personal tuition 4.5 0 4.5
 
Lecture 13.5 27 40.5
 
Mixed tests 5 20 25
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies   ::  
  Description
Seminars
Assignments
Personal tuition
Lecture

Personalized attention
 
Personal tuition
Description

Assessment
  Description Qualification
Assignments 30%
 
Other comments and second call

Sources of information
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE

Basic , , ,
Guerrero Serón, A., ENSEÑANZA Y SOCIEDAD, Siglo XXI, 2003
Hewstone, M et al., INTRODUCCIÓN A LA PSICOLOGÍA SOCIAL, Ariel, 1990
Guerrero Serón, A., MANUAL DE SOCIOLOGÍA DE LA EDUCACIÓN, Síntesis, 2007
Donati, P., MANUAL DE SOCIOLOGÍA DE LA FAMILIA, Ediciones Universidad de Navarra, 2003
Baron,R y Byrne, D., PSICOLOGÍA SOCIAL, Prentice-Hall, 1998
Gómez, L. y Canto, J.M., PSICOLOGÍA SOCIAL, Eudema, 1995
Morales, J. F. , PSICOLOGÍA SOCIAL, McGraw-Hill, 1999
Myers, D. G., PSICOLOGÍA SOCIAL, MCgraw-Hill, 1995
Smith, E. y Mackei, D., PSICOLOGÍA SOCIAL, Panamericana, 1997
Worchel, S., Goethals, G y Olson, J.M., PSICOLOGÍA SOCIAL, Thompson, 2002
Alvaro, J.L., Garrido, A. y Torregrosa, J.R., PSICOLOGÍA SOCIAL APLICADA, McGraw-Hill, 1996
Paterna, C, martínez, M.C. y Vera, J.J., PSICOLOGÍA SOCIAL. DE LA TEORÍA A LA PRÁTICA, Pirámide, 2003
Calhuon, C., Ligth, D. y Keller, S., SOCIOLOGÍA, McGraw-Hill, 2000
Giddens, A., SOCIOLOGÍA, Alianza Universidad, 1998
Fernández Palomares, F., SOCIOLOGÍA DE LA EDUCACIÓN, Prentice-Hall, 2003
Gómez, J. y Dominguez, J., SOCIOLOGÍA DE LA EDUCACIÓN, Pirámide, 2002
Taberner, J., SOCIOLOGÍA Y EDUCACIÓN. FUNCIONES DEL SISTEMA EDUCATIVO EN LAS SOCIEDADES MODERNAS, Tecnos, 1999

Complementary Gervilla, E., EDUCACIÓN FAMILIAR. NUEVAS RELACIONES HUMANAS Y HUMANIZADORAS, Narcea, S.A., 2003
Durkheim, E., EDUCACIÓN Y SOCIOLOGÍA, Península, 1990
Marín, M y Garrido, M.A. (coord.), EL GRUPO DESDE LA PERSPECTIVA PSICOSOCIAL, Pirámide, 2003
Harris, R., EL MITO DE LA EDUCACIÓN, Grijalbo, 1999
Martín López, E., FAMILIA Y SOCIEDAD. UNA INTRODUCCIÓN A LA SOCIOLOGÍA DE LA FAMILIA., Ediciones Rialp, 2000
Gil, F. y Alcover, C.M. (coord.), INTRODUCCIÓN A LA PSICOLOGÍA DE LOS GRUPOS, Pirámide, 1999
Pérez Díaz, V., Chulia, E. y Valiente, C., LA FAMILIA ESPAÑOLA EN EL AÑO 2000, Fundación Argentina, 2000
Alberdi, I., LA NUEVA FAMILIA ESPAÑOLA, Taurus, 1999
KñallinsKy, E., LA PARTICIPACIÓN EDUCATIVA: FAMILIA Y ESCUELA, Serv. Public. Universidad de las Palmas, 1999
Fernández Enguita, M., LA PROFESIÓN DOCENTE Y LA COMUNIDAD ESCOLAR. CRÓNICA DE UN DESENCUENTRO, Morata, 1993
Steiner, G., LECCIONES DE LOS MAESTROS, Siruela, 2004
Lerena, C., MATERIALES DE SOCIOLOGÍA DE LA EDUCACIÓN Y DE LA CULTURA, Grupo Cultural Zero, 1985
Marín, M. y Trojano, Y. (coord.), TRABAJANDO CON GRUPOS. TÉCNICAS DE INTERVENCIÓN, Pirámide, 2004


Recommendations