Educational guide
IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject Educational Organization Code 01013014
Study programme
1013 - GRADO EN EDUCACIÓN PRIMARIA
Descriptors Credit. Type Year Period
6 Basic Training Second First
Language
Castellano
Prerequisites
Department DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU
Coordinador
GARCIA MARTIN , SHEILA
E-mail sgarcm@unileon.es
ejdieg@unileon.es
Lecturers
DÍEZ GUTIÉRREZ , ENRIQUE JAVIER
GARCIA MARTIN , SHEILA
Web http://
General description Educational organizations iof the theories of the organization. Direction, Administration and management of Educational Centers
Tribunales de Revisión
Tribunal titular
Cargo Departamento Profesor
Presidente DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU BAELO ALVAREZ , ROBERTO
Secretario DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU ARIAS GAGO , ANA ROSA
Vocal DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU GRANDE DE PRADO , MARIO
Tribunal suplente
Cargo Departamento Profesor
Presidente DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU VALLE FLOREZ , ROSA EVA
Secretario DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU PINO GUTIERREZ , FRANCISCO JAVIER DEL
Vocal DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU CAÑON RODRIGUEZ , RUTH

Competencias
Code  
A9021
C1 CMECES1 That students have demonstrated possession and understanding of knowledge in an area of study that is based on general secondary education, and is usually found at a level that, although supported by advanced textbooks, also includes some aspects that involve knowledge from the cutting edge of their field of study
C2 CMECES2 That students know how to apply their knowledge to their work or vocation in a professional manner and possess the skills that are usually demonstrated through the development and defense of arguments and the resolution of problems within their area of study.
C3 CMECES3 That students have the ability to gather and interpret relevant data (normally within their area of study) to make judgments that include reflection on relevant issues of a social, scientific or ethical nature.
C4 CMECES4 That students can transmit information, ideas, problems and solutions to both a specialised and non-specialised audience

Learning aims
Competences
C2
C3
A9021
C3
A9021
C4
C2
C3
A9021
C1
C2
C3

Contents
Topic Sub-topic

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Class hours Hours outside the classroom Total hours
Lecture 24 45 69
 
Assignments 18 22 40
Presentations / expositions 2 3 5
Problem solving, classroom exercises 4 2 6
Personal tuition 1 1 2
 
Tutorship of group 5 7 12
 
Extended-answer tests 6 10 16
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies   ::  
  Description
Lecture
Assignments
Presentations / expositions
Problem solving, classroom exercises
Personal tuition
Tutorship of group

Personalized attention
 
Tutorship of group
Personal tuition
Description

Assessment
  Description Qualification
Assignments 15
Presentations / expositions 5
Problem solving, classroom exercises 10
Extended-answer tests 70
 
Other comments and second call

Sources of information
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE

Basic Cantón, I. y Pino, M. (coords.), Organización de centros Educativos en la Sociedad del Conocimiento, Alianza, 2014

Complementary Cantón, I., Cañón, R. y Grande-de-Prado, M., Diseño de mejoras educativas: Formación, Gestión del conocimiento y tecnología, Editum, 2021
Díez Gutiérrez, E.J., Educación crítica e inclusiva para una sociedad poscapitalista, Octaedro, 2021
Díez Gutiérrez, E.J. y Rodríguez Fernández, J.R., Educación para el Bien Común. Hacia la práctica crítica, inclusiva y comprometida socialmente. , Octaedro, 2020
Gairín, J. y Castro, D., El contexto organizativo como espacio de intervención, Síntesis, 2021
Arias, A.R. y Cantón. I, El liderazgo y la dirección de centros escolares, Davinci, 2006
Calatayud, A., Entresijos de los centros escolares, Aljibe, 2010
González Soto, A.P., Evaluación para la mejora de los centros docentes, Wolters Kluwer, 2011
García-Martín, S. y Cantón, I., Identificación de variables mediadas por las intervenciones de gestión del conocimiento en organizaciones escolares, Andamios. Revista de Investigación Social, 2019
Cantón Mayo, I. , Intervención organizativa en la sociedad del conocimiento, Grupo Editorial Universitario, 2004
Díez Gutiérrez, E.J. y Rodríguez Fernández, J.R., La "polis" secuestrada. Propuestas para una ciudad educadora, Trea, 2018
Díez Gutiérrez, E.J., La asignatura pendiente. La memoria histórica democrática en los libros de texto escolares, Plaza y Valdés, 2020
Gaziel, Warnet y Cantón, I., La calidad en los centros educativos, La Muralla, 2002
Díez Gutiérrez, E.J., La educación en venta, Octaedro, 2020
Díez Gutiérrez, E.J., La historia silenciada. Unidades Didácticas de Recuperación de la Memoria Histórica Democrática, Plaza y Valdés, 2022
Carda, R.M. y Larrosa, F., La organización del centro educativo: Manual para maestros, Club Universitario, 2007
Antúnez, S. y Gairín, J., La organización escolar. Práctica y fundamentos, Grao, 2009
Díez Gutiérrez, E.J., La revuelta educativa neocon, Trea, 2019
Díez Gutiérrez, E.J., Neoliberalismo Educativo, Octaedro, 2018
Lorenzo, M., Organización de centros educativos. Modelos emergentes, La Muralla, 2011
Lorenzo, M., Organización y gestión de centros y contextos educativos, Universitas, 2011
Díez Gutiérrez, E.J., Pedagogía Antifascista. Construir una educación inclusiva, democrática y del bien común frente al auge del fascismo y la xenofobia., Octaedro, 2022
Gairín, J. e Ion, G., Prácticas educativas basadas en evidencias, Narcea, 2021
García-Martín, S. y Cantón, I., Revisión de experiencias sobre gestión del conocimiento en organizaciones educativas, Etic@net, 2016


Recommendations


Subjects that it is recommended to have taken before
CURRICULUM DESIGN / 01013002