Educational guide | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IDENTIFYING DATA | 2023_24 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Subject | Educational Organization | Code | 01013014 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Study programme |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Descriptors | Credit. | Type | Year | Period | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Basic Training | Second | First |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Language |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prerequisites | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Department | DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Coordinador |
|
sgarcm@unileon.es ejdieg@unileon.es |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lecturers |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Web | http:// | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
General description | Educational organizations iof the theories of the organization. Direction, Administration and management of Educational Centers | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tribunales de Revisión |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Competencias |
Code | |
A9021 | |
C1 | CMECES1 That students have demonstrated possession and understanding of knowledge in an area of study that is based on general secondary education, and is usually found at a level that, although supported by advanced textbooks, also includes some aspects that involve knowledge from the cutting edge of their field of study |
C2 | CMECES2 That students know how to apply their knowledge to their work or vocation in a professional manner and possess the skills that are usually demonstrated through the development and defense of arguments and the resolution of problems within their area of study. |
C3 | CMECES3 That students have the ability to gather and interpret relevant data (normally within their area of study) to make judgments that include reflection on relevant issues of a social, scientific or ethical nature. |
C4 | CMECES4 That students can transmit information, ideas, problems and solutions to both a specialised and non-specialised audience |
Learning aims |
Competences | |||
C2 C3 |
|||
A9021 |
C3 |
||
A9021 |
C4 |
||
C2 C3 |
|||
A9021 |
C1 C2 C3 |
Contents |
Topic | Sub-topic |
Planning |
Methodologies :: Tests | |||||||||
Class hours | Hours outside the classroom | Total hours | |||||||
Lecture | 24 | 45 | 69 | ||||||
Assignments | 18 | 22 | 40 | ||||||
Presentations / expositions | 2 | 3 | 5 | ||||||
Problem solving, classroom exercises | 4 | 2 | 6 | ||||||
Personal tuition | 1 | 1 | 2 | ||||||
Tutorship of group | 5 | 7 | 12 | ||||||
Extended-answer tests | 6 | 10 | 16 | ||||||
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Description | |
Lecture | |
Assignments | |
Presentations / expositions | |
Problem solving, classroom exercises | |
Personal tuition | |
Tutorship of group |
Personalized attention |
|
|
Assessment |
Description | Qualification | ||
Assignments | 15 | ||
Presentations / expositions | 5 | ||
Problem solving, classroom exercises | 10 | ||
Extended-answer tests | 70 | ||
Other comments and second call | |||
Sources of information |
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE |
Basic |
Cantón, I. y Pino, M. (coords.), Organización de centros Educativos en la Sociedad del Conocimiento, Alianza, 2014 |
Complementary |
Cantón, I., Cañón, R. y Grande-de-Prado, M., Diseño de mejoras educativas: Formación, Gestión del conocimiento y tecnología, Editum, 2021 Díez Gutiérrez, E.J., Educación crítica e inclusiva para una sociedad poscapitalista, Octaedro, 2021 Díez Gutiérrez, E.J. y Rodríguez Fernández, J.R., Educación para el Bien Común. Hacia la práctica crítica, inclusiva y comprometida socialmente. , Octaedro, 2020 Gairín, J. y Castro, D., El contexto organizativo como espacio de intervención, Síntesis, 2021 Arias, A.R. y Cantón. I, El liderazgo y la dirección de centros escolares, Davinci, 2006 Calatayud, A., Entresijos de los centros escolares, Aljibe, 2010 González Soto, A.P., Evaluación para la mejora de los centros docentes, Wolters Kluwer, 2011 García-Martín, S. y Cantón, I., Identificación de variables mediadas por las intervenciones de gestión del conocimiento en organizaciones escolares, Andamios. Revista de Investigación Social, 2019 Cantón Mayo, I. , Intervención organizativa en la sociedad del conocimiento, Grupo Editorial Universitario, 2004 Díez Gutiérrez, E.J. y Rodríguez Fernández, J.R., La "polis" secuestrada. Propuestas para una ciudad educadora, Trea, 2018 Díez Gutiérrez, E.J., La asignatura pendiente. La memoria histórica democrática en los libros de texto escolares, Plaza y Valdés, 2020 Gaziel, Warnet y Cantón, I., La calidad en los centros educativos, La Muralla, 2002 Díez Gutiérrez, E.J., La educación en venta, Octaedro, 2020 Díez Gutiérrez, E.J., La historia silenciada. Unidades Didácticas de Recuperación de la Memoria Histórica Democrática, Plaza y Valdés, 2022 Carda, R.M. y Larrosa, F., La organización del centro educativo: Manual para maestros, Club Universitario, 2007 Antúnez, S. y Gairín, J., La organización escolar. Práctica y fundamentos, Grao, 2009 Díez Gutiérrez, E.J., La revuelta educativa neocon, Trea, 2019 Díez Gutiérrez, E.J., Neoliberalismo Educativo, Octaedro, 2018 Lorenzo, M., Organización de centros educativos. Modelos emergentes, La Muralla, 2011 Lorenzo, M., Organización y gestión de centros y contextos educativos, Universitas, 2011 Díez Gutiérrez, E.J., Pedagogía Antifascista. Construir una educación inclusiva, democrática y del bien común frente al auge del fascismo y la xenofobia., Octaedro, 2022 Gairín, J. e Ion, G., Prácticas educativas basadas en evidencias, Narcea, 2021 García-Martín, S. y Cantón, I., Revisión de experiencias sobre gestión del conocimiento en organizaciones educativas, Etic@net, 2016 |
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before | ||
|