Educational guide
IDENTIFYING DATA 2021_22
Subject Teaching and learning of Spanish in Primary Education Code 01013021
Study programme
1013 - GRADO EN EDUCACIÓN PRIMARIA
Descriptors Credit. Type Year Period
6 Compulsory Second Second
Language
Castellano
Prerequisites
Department FILOLOGIA HISPANICA Y CLASICA
Coordinador
LÓPEZ SANTOS , MIRIAM
E-mail mlops@unileon.es
Lecturers
LÓPEZ SANTOS , MIRIAM
Web http://
General description The aim of this subject is to provide the future teachers with the knowledge they need to understand the processes involved in the learning of Spanish as well as with teaching skills needed to develop objectives and contents related to reading, writing, listening and speaking in Primary Education.
Tribunales de Revisión
Tribunal titular
Cargo Departamento Profesor
Presidente FILOLOGIA HISPANICA Y CLASICA LLAMAZARES PRIETO , MARIA TERESA
Secretario FILOLOGIA HISPANICA Y CLASICA RUEDA RUEDA , EUGENIA MERCEDES
Vocal FILOLOGIA HISPANICA Y CLASICA ORDIZ VAZQUEZ , FRANCISCO JAVIER
Tribunal suplente
Cargo Departamento Profesor
Presidente FILOLOGIA HISPANICA Y CLASICA MORALA RODRIGUEZ , JOSE RAMON
Secretario FILOLOGIA HISPANICA Y CLASICA PRADO IBAN , MARIA ELENA
Vocal FILOLOGIA HISPANICA Y CLASICA EGIDO FERNANDEZ , MARIA CRISTINA

Competencias
Code  
A9026
A9029
A9030
A9031
A9032
A9033
A9036
A9040
B996
B999
B1003
B1004
C2
C4

Learning aims
Competences
A9026
A9030
A9031
A9033
A9036
A9040
B996
B999
B1003
B1004
C2
C4
A9026
A9029
A9030
A9031
A9033
A9036
A9040
B996
B999
B1003
B1004
C2
C4
A9026
A9029
A9030
A9033
A9036
A9040
B996
B999
B1003
B1004
C2
C4
A9026
A9029
A9030
A9031
A9032
A9033
A9036
A9040
B996
B999
B1003
B1004
C2
C4
A9026
A9029
A9030
A9031
A9033
A9036
A9040
B996
B999
B1003
B1004
C2
C4
A9026
A9029
A9030
A9031
A9033
A9036
A9040
B996
B999
B1003
B1004
C2
C4
A9026
A9029
A9030
A9031
A9033
A9036
A9040
B996
B999
B1003
B1004
C2
C4
A9026
A9029
A9030
A9031
A9033
A9036
A9040
B996
B999
B1003
B1004
C2
C4
A9026
A9029
A9030
A9031
A9033
A9036
A9040
B996
B999
B1003
B1004
C2
C4

Contents
Topic Sub-topic

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Class hours Hours outside the classroom Total hours
Other methodologies 25 50 75
 
Assignments 5 11.25 16.25
 
Lecture 25 28.75 53.75
 
Mixed tests 5 0 5
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies   ::  
  Description
Other methodologies
Assignments
Lecture

Personalized attention
 
Lecture
Other methodologies
Assignments
Description

Assessment
  Description Qualification
Lecture El peso en la calificación final de los resultados obtenidos en la prueba objetiva será: 30%
Other methodologies El peso en la calificación final de los resultados obtenidos será:
a. Prueba objetiva: 30%
b. Tareas: 20%.
Assignments El peso final de los resultados obtenidos será: 20%
 
Other comments and second call

Sources of information
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE

Basic Diez de Ulzurrun, Ascen (coord), El aprendizaje de la lectoescritura desde una perspectiva constructivista, Graó, 2009
Coll, César et al., El constructivismo en el aula, Graó, 2007
Cassany, Daniel, Enseñar lengua, Graó, 1994
García-Parejo, Isabel (coord:), Escribir textos expositivos en el aula. Fundamentación teórica y secuencias didácticas para diferentes niveles, Graó, 2011
Maruny Curto, Lluis; Ministral Morillo, Maribel y Miralles Teixidó, Manuel, Escribir y leer : materiales curriculares para la enseñanza y el aprendizaje del lenguaje escrito, de tres a ocho años, Edelvives y Ministerio de Educación y Ciencia, 1998
Tolchinsky, Liliana y Simó, Rosa, Escribir y leer a través del currículum, Horsori, 2001
Solé, Isabel, Estrategias de lectura, Graó, 2006
Ballester, Margarita et al, Evaluación como ayuda al aprendizaje, Graó, 2000
Sanmartí, Neus, Evaluar para aprender. 10 ideas clave, Graó, 2007
Nemirowsky, Miriam (coord), Experiencias escolares con la lectura y la escritura, Graó, 2009
Rodari, Fiani, Gramática de la Fantasía.Introducción al arte de inventar historias, Aliorna, 1991
Barragán, Catalina et al, Hablar en clase: cómo trabajar la lengua oral en el centro escolar, Graó, 2005
Badia, Dolors y Vilá, Montserrat, Juegos de expresión oral y escrita, Graó, 1992
Cassany, Daniel, La cocina de la escritura, Anagrama, 1995
Anguita, Marisol et al, La composición escrita (de 3 a 16 años), Graó, 2004
Delmiro, Benigno, La escritura creativa en las aulas, Graó, 2002
Palou, Juli y Bosch, Carmina (coords), La lengua oral en la escuela: diez experiencias didácticas, Graó, 2005
Cassany, Daniel, Reparar la escritura: Didáctica de la corrección de lo escrito, Graó, 1993

Complementary


Recommendations


Subjects that it is recommended to have taken before
TEACHING AND LEARNING OF THE SPANISH LANGUAGE I / 01013010