Educational guide
IDENTIFYING DATA 2021_22
Subject Science, Technology and Environment Code 01013036
Study programme
1013 - GRADO EN EDUCACIÓN PRIMARIA
Descriptors Credit. Type Year Period
4 Optional Second
Language
Castellano
Prerequisites
Department BIODIVERSIDAD Y GEST.AMBIENTAL
Coordinador
TABOADA PALOMARES , ANGELA
E-mail atabp@unileon.es
smanr@unileon.es
Lecturers
TABOADA PALOMARES , ANGELA
MANZANO RODRIGUEZ , SAUL
Web http://
General description The ecological science. The biosphere: The environmental conditions for the life. The ecosystems. Metabolic and cultural consumption. Environmental degradation. The concept, origin and evolution of the science, technology and environmental movement. The s
Tribunales de Revisión
Tribunal titular
Cargo Departamento Profesor
Presidente BIODIVERSIDAD Y GEST.AMBIENTAL BECARES MANTECON , ELOY
Secretario BIODIVERSIDAD Y GEST.AMBIENTAL GARCIA CRIADO , FRANCISCO
Vocal BIODIVERSIDAD Y GEST.AMBIENTAL GARCIA GONZALEZ , MARTA EVA
Tribunal suplente
Cargo Departamento Profesor
Presidente BIODIVERSIDAD Y GEST.AMBIENTAL CALVO GALVAN , LEONOR
Secretario BIODIVERSIDAD Y GEST.AMBIENTAL ALONSO REDONDO , RAQUEL
Vocal BIODIVERSIDAD Y GEST.AMBIENTAL TARREGA GARCIA-MARES , MARIA REYES

Competencias
Code  
A9023
A9029
A9032
A9033
A9036
A9037
B998
B1021
B1024
C2
C3
C4

Learning aims
Competences
A9023
A9029
A9032
A9033
A9036
A9037
B998
B1021
B1024
C2
C3
C4

Contents
Topic Sub-topic

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Class hours Hours outside the classroom Total hours
Assignments 15 27 42
 
Tutorship of group 2 3 5
Laboratory practicals 3 2 5
 
Lecture 18 28 46
 
Mixed tests 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies   ::  
  Description
Assignments
Tutorship of group
Laboratory practicals
Lecture

Personalized attention
 
Lecture
Assignments
Tutorship of group
Description

Assessment
  Description Qualification
Lecture 50%
Assignments 40%
Tutorship of group 5%
 
Other comments and second call

Sources of information
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE

Basic SMITH, T.M. Y SMITH, R.L. , Ecología, Addison Wesley , 2007
AAAS, Avances en el conocimiento científico, Versión electrónica en http://www.project2061.org/esp/publications/bsl/online/bolintro.htm , 1993
AAAS , Ciencia: conocimiento para todos, Proyecto 2061. Versión electrónica en http://www.project2061.org/esp/publications/sfaa/online/sfaato, 1989
NEBEL, B.J. y WRIGHT, R.T. 1999, Ciencias ambientales. Ecología y desarrollo sostenible, Prentice Hall Hispanoamerica, 1999
PEÑUELAS, J. , De la biosfera a la antroposfera. Una introducción a la Ecología, Barcanova. Temas Universitarios, 1988
PERALES, J. y CAÑAL, P. , Didáctica de las Ciencias: Teoría y Práctica de la Enseñanza de las Ciencias, Marfil, 2000
MOLLES, M.C. , Ecología. Conceptos y aplicaciones, McGraw Hill-Interamericana, 2006
MEMBIELA, P., Enseñanza de las ciencias desde la perspectiva ciencia-tecnología-sociedad. Formación científica para la ciudadanía. , Narcea, 2002
TYLER MILLER, G. , Introducción a la Ciencia Ambiental. Desarrollo sostenible de la Tierra. Un enfoque integrado, Thomson Editores, 2002
VEGARA, J Mª; BARRACÓ, H; COLLDEFORMS, M.; RELEA, F y RODRÍGUEZ, P., Introducción al medio ambiente a la sostenibilidad, Vicens Vives, 2004
CAAMAÑO, A. (ed.) , La educación ciencia-tecnolo­gía-sociedad. (Monográfico). , Alambique, 1995

Complementary GARCÍA PALACIOS, E. M. y otros, Ciencia, tecnología y sociedad: una aproximación conceptual, OEI, 2001
GARRIDO, J.M.; PERALES, F.J. y GALDÓN, M., Ciencias para Educadores, Pearson Ed, 2008
GIL PÉREZ, D.; MACEDO, B.; MARTÍNEZ-TORREGROSA, J.; VALDÉS, P. y VILCHES, A. (eds.) , Cómo promover el interés por la cultura científica? Una propuesta didáctica fundamentada para la educación científica de jóvenes de 15 a 18 años, OREALC/UNESCOVersión electrónica en http://www.campusoei.org/decada/libro.htm , 2005
, Enseñanza de las Ciencias, Alambique,
, http://www.ambientum.com, ,
, http://www.ecointeligencia, ,
, Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias (http://www.saum.uvigo.es/reec ), ,
, Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias (http://www.apac-eureka.org/revista) , ,
KUMA, D.D. y CHUBIN, D.E. (eds.), Science, Technology and Society: A Sourcebook on Research and Practice (Innovations in Science Education and Technology), Kluwer Academic Publishers/ Plenum Publishers, 2000
SOLOMON, J. y AIKENHEAD, G. (eds.) , STS Education: International Perspectives on Reform, Teachers College Press, 1994


Recommendations