Educational guide
IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject Science, Technology and Environment Code 01013036
Study programme
1013 - GRADO EN EDUCACIÓN PRIMARIA
Descriptors Credit. Type Year Period
4 Optional Second
Language
Castellano
Prerequisites
Department BIODIVERSIDAD Y GEST.AMBIENTAL
Coordinador
TABOADA PALOMARES , ANGELA
E-mail atabp@unileon.es
ealfsz@unileon.es
jogarg@unileon.es
Lecturers
TABOADA PALOMARES , ANGELA
ALFARO SAIZ , ESTRELLA
GARCIA GIRON , JORGE
Web http://
General description The ecological science. The biosphere: The environmental conditions for the life. The ecosystems. Metabolic and cultural consumption. Environmental degradation. The concept, origin and evolution of the science, technology and environmental movement. The s
Tribunales de Revisión
Tribunal titular
Cargo Departamento Profesor
Presidente BIODIVERSIDAD Y GEST.AMBIENTAL BECARES MANTECON , ELOY
Secretario BIODIVERSIDAD Y GEST.AMBIENTAL GARCIA CRIADO , FRANCISCO
Vocal BIODIVERSIDAD Y GEST.AMBIENTAL GARCIA GONZALEZ , MARTA EVA
Tribunal suplente
Cargo Departamento Profesor
Presidente BIODIVERSIDAD Y GEST.AMBIENTAL CALVO GALVAN , LEONOR
Secretario BIODIVERSIDAD Y GEST.AMBIENTAL ALONSO REDONDO , RAQUEL
Vocal BIODIVERSIDAD Y GEST.AMBIENTAL TARREGA GARCIA-MARES , MARIA REYES

Competencias
Code  
A9023
A9029
A9032
A9033
A9036
A9037
A9042
A9075
B998
B999
B1001
B1003
B1009
B1013
B1014
B1020
B1021
B1023
C2 CMECES2 That students know how to apply their knowledge to their work or vocation in a professional manner and possess the skills that are usually demonstrated through the development and defense of arguments and the resolution of problems within their area of study.
C3 CMECES3 That students have the ability to gather and interpret relevant data (normally within their area of study) to make judgments that include reflection on relevant issues of a social, scientific or ethical nature.
C4 CMECES4 That students can transmit information, ideas, problems and solutions to both a specialised and non-specialised audience

Learning aims
Competences
A9042
A9075
B999
B1003
B1013
B1023
C2
A9023
A9032
A9033
A9036
A9037
B998
B1021
C2
C3
A9075
B1014
B1020
B1021
B998
B1001
B1014
B1021
A9029
A9033
A9036
C3
C4
A9023
A9033
B1001
B1009
B1021
C2
C4

Contents
Topic Sub-topic

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Class hours Hours outside the classroom Total hours
Assignments 15 30 45
 
Field work/trips 5 2 7
Personal tuition 2 0 2
 
Lecture 16 28 44
 
Mixed tests 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies   ::  
  Description
Assignments
Field work/trips
Personal tuition
Lecture

Personalized attention
 
Lecture
Assignments
Description

Assessment
  Description Qualification
Lecture 50%
Assignments 40%
Field work/trips 10%
 
Other comments and second call

Sources of information
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE

Basic SMITH, T.M. Y SMITH, R.L. , Ecología, Addison Wesley , 2007
AAAS, Avances en el conocimiento científico, Versión electrónica en http://www.project2061.org/esp/publications/bsl/online/bolintro.htm , 1993
AAAS , Ciencia: conocimiento para todos, Proyecto 2061. Versión electrónica en http://www.project2061.org/esp/publications/sfaa/online/sfaato, 1989
NEBEL, B.J. y WRIGHT, R.T. 1999, Ciencias ambientales. Ecología y desarrollo sostenible, Prentice Hall Hispanoamerica, 1999
PEÑUELAS, J. , De la biosfera a la antroposfera. Una introducción a la Ecología, Barcanova. Temas Universitarios, 1988
PERALES, J. y CAÑAL, P. , Didáctica de las Ciencias: Teoría y Práctica de la Enseñanza de las Ciencias, Marfil, 2000
MOLLES, M.C. , Ecología. Conceptos y aplicaciones, McGraw Hill-Interamericana, 2006
MEMBIELA, P., Enseñanza de las ciencias desde la perspectiva ciencia-tecnología-sociedad. Formación científica para la ciudadanía. , Narcea, 2002
TYLER MILLER, G. , Introducción a la Ciencia Ambiental. Desarrollo sostenible de la Tierra. Un enfoque integrado, Thomson Editores, 2002
VEGARA, J Mª; BARRACÓ, H; COLLDEFORMS, M.; RELEA, F y RODRÍGUEZ, P., Introducción al medio ambiente a la sostenibilidad, Vicens Vives, 2004
CAAMAÑO, A. (ed.) , La educación ciencia-tecnolo­gía-sociedad. (Monográfico). , Alambique, 1995

Complementary GARCÍA PALACIOS, E. M. y otros, Ciencia, tecnología y sociedad: una aproximación conceptual, OEI, 2001
GARRIDO, J.M.; PERALES, F.J. y GALDÓN, M., Ciencias para Educadores, Pearson Ed, 2008
GIL PÉREZ, D.; MACEDO, B.; MARTÍNEZ-TORREGROSA, J.; VALDÉS, P. y VILCHES, A. (eds.) , Cómo promover el interés por la cultura científica? Una propuesta didáctica fundamentada para la educación científica de jóvenes de 15 a 18 años, OREALC/UNESCOVersión electrónica en http://www.campusoei.org/decada/libro.htm , 2005
, Enseñanza de las Ciencias, Alambique,
, http://www.ambientum.com, ,
, http://www.ecointeligencia, ,
, Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias (http://www.saum.uvigo.es/reec ), ,
, Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias (http://www.apac-eureka.org/revista) , ,
KUMA, D.D. y CHUBIN, D.E. (eds.), Science, Technology and Society: A Sourcebook on Research and Practice (Innovations in Science Education and Technology), Kluwer Academic Publishers/ Plenum Publishers, 2000
SOLOMON, J. y AIKENHEAD, G. (eds.) , STS Education: International Perspectives on Reform, Teachers College Press, 1994


Recommendations