Educational guide
IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject INSTRUMENTAL TRAINING AND MUSIC ENSEMBLES IN SCHOOLS Code 01013050
Study programme
1013 - GRADO EN EDUCACIÓN PRIMARIA
Descriptors Credit. Type Year Period
6 Compulsory Fourth First
Language
Castellano
Prerequisites
Department DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU
Coordinador
ROLANDO , CLAUDIA MONICA
E-mail crol@unileon.es
dfrac@unileon.es
Lecturers
FRANCO CASTELLANOS , DAVID
ROLANDO , CLAUDIA MONICA
Web http://
General description
Tribunales de Revisión
Tribunal titular
Cargo Departamento Profesor
Presidente DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU POY CASTRO , RAQUEL
Secretario DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU PINO GUTIERREZ , FRANCISCO JAVIER DEL
Vocal DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU ARIAS GAGO , ANA ROSA
Tribunal suplente
Cargo Departamento Profesor
Presidente DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU BAELO ALVAREZ , ROBERTO
Secretario DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU VALLE FLOREZ , ROSA EVA
Vocal EDUCACION FISICA Y DEPORTIVA GARCIA SAN EMETERIO , TERESA

Competencias
Code  
A9064
B1004
C2 CMECES2 That students know how to apply their knowledge to their work or vocation in a professional manner and possess the skills that are usually demonstrated through the development and defense of arguments and the resolution of problems within their area of study.

Learning aims
Competences
C2
A9064
B1004

Contents
Topic Sub-topic

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Class hours Hours outside the classroom Total hours
Personal tuition 3 0 3
 
Assignments 29 46 75
Presentations / expositions 4 8 12
 
Lecture 20 30 50
 
Mixed tests 4 6 10
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies   ::  
  Description
Personal tuition
Assignments
Presentations / expositions
Lecture

Personalized attention
 
Personal tuition
Description

Assessment
  Description Qualification
Presentations / expositions 60 %
Mixed tests 20%
 
Other comments and second call

Sources of information
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE

Basic Burnad, P. y Murphy, R. (comps.) ; con Akuna, E. ... [et al.], Enseñar música de forma creativa , San Sebastian de los Reyes (Madrid) : Morata, 2017
Pierozzi, A., Los instrumentos musicales : música en el tiempo, Madrid : Alianza Editorial, 2018
Legido, J., Agrupaciones instrumentales[ [música impresa] : antología de piezas sobre temas clásicos para enseñ , Madrid : Alpuerto, 2003
Archilla Segade, H, Aportaciones en torno a la música y la educación musical: Cómo generar el cambio a través de la reflexión docente. , Universidad de Extremadura, 2020
Day, J., APPS para músicos, RobinBook Ed., 2018
Howard, J., Aprendiendo a componer, Tres Cantos (Madrid) : Akal,, 2015
Andrés, R., Diccionario de instrumentos musicales : de la antigüedad a J. S. Bach, Barcelona : Península, 2001
Prieto Alberola, R., Dirección de agrupaciones musicales escolares para maestros : creatividad e improvisación , San Vicente (Alicante) : Club Universitario , 2008
Müller, A., La canción y los instrumentos : didáctica y metodologías en al educación musical, Alcalá de Guadaira (Sevilla) : MAD, 2000
Bennett, R., Los instrumentos de la orquesta, Tres Cantos (Madrid) : Akal, 2006
Herrera, L. M., Música de hoy para la escuela de hoy : repertorio instrumental con propuestas didácticas , Barcelona : Graó, 2000
Martínez Gil, C., Música divertida para tocar y cantar. Cuaderno de prácticas, [Madrid] : Servibook, 2000
Vernía, A., Música en Ed. Primaria: el proyecto escénico como herramienta de aprendizaje musical, Universitat Jaume I, 2018

Complementary


Recommendations