Educational guide
IDENTIFYING DATA 2017_18
Subject SOCIAL EDUCATION IN THE FAMILY Code 01014017
Study programme
GRADO EN EDUCACIÓN SOCIAL
Descriptors Credit. Type Year Period
6 Compulsory Second First
Language
Castellano
Prerequisites
Department PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF
Coordinador
ZAPATERO DE LA ARADA , IGNACIO
E-mail izapa@unileon.es
gnavf@unileon.es
Lecturers
ZAPATERO DE LA ARADA , IGNACIO
NAVAS FERNANDEZ , GLORIA
Web http://
General description
Tribunales de Revisión
Tribunal titular
Cargo Departamento Profesor
Presidente PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF GARCIA SANCHEZ , JESUS N.
Secretario PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF CASO FUERTES , ANA MARIA DE
Vocal PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF FIDALGO REDONDO , RAQUEL
Tribunal suplente
Cargo Departamento Profesor
Presidente PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF PALOMO DEL BLANCO , MARIA DEL PILAR
Secretario PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF RODRIGUEZ BRAVO , CONSUELO
Vocal PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF REQUENA HERNANDEZ , CARMEN

Competencias
Code  
B1045
B1054
B1056
B1083
C2

Learning aims
Competences
B1045
B1083
C2
B1045
B1054
B1056
B1083
C2
B1045
B1054
B1083
C2

Contents
Topic Sub-topic

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Class hours Hours outside the classroom Total hours
Seminars 8 24 32
 
Case study 24 32 56
Problem solving, classroom exercises 14 0 14
 
Lecture 10 18 28
 
Objective multiple-choice tests 4 16 20
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies   ::  
  Description
Seminars
Case study
Problem solving, classroom exercises
Lecture

Personalized attention
 
Lecture
Seminars
Case study
Problem solving, classroom exercises
Description

Assessment
  Description Qualification
Seminars Aprox. 15%
Case study Aprox. 25%
Problem solving, classroom exercises Aprox. 10%
Objective multiple-choice tests Aprox. 50%
 
Other comments and second call

Sources of information
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE

Basic López, F., Fuentes, M. J., Etxebarria, I., & Ortiz, M. J., Desarrollo afectivo y social, Ediciones Pirámide, 2010
Arranz, E., Familia y desarrollo psicológico, Pearson Prentice Hall, 2004

Complementary González, M.R., El medio familiar y la actuación del educador social, Revista Complutense de Educación, 8 (1), 103-109, 1997
Maáiquez, M.J., Rodríguez, G., & Rodrigo, M. J., Intervención psicopedagógica en el ámbito familiar: lor programas de educación para padres, Infancia y Aprendizaje, 27 (4), 403-406, 2004
Bernal, A., La familia como ámbito educativo, Ediciones Rialp, 2009
Froufe, S., Los ámbitos de intervención en la educación social, Aula, 9, 179-200, 1997
García, L., & Martínez, M.C., Orientación educativa en la familia y la escuela. Casos resueltos, Dykinson, 2003
Río, D., Orientación y educación familiar, UNED, 2003
Ortiz, M.J., Apodaca, P., Etxebarria, I., Fuentes, M.J., & López, F., Predictores familiares de la internalización moral en la infancia., Psicothema, 20 (4), 712-717, 2008


Recommendations


Subjects that it is recommended to have taken before
PSYCHOLOGICAL DEVELOPMENT / 01014001