Educational guide
IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject Fundamentals of teaching of physical activity Code 01402022
Study programme
G.CIENCIAS DE LA ACTIV. FISICA Y DEL DEPORTE
Descriptors Credit. Type Year Period
6 Compulsory Third Second
Language
Castellano
Prerequisites
Department EDUCACION FISICA Y DEPORTIVA
Coordinador
PÉREZ PUEYO , ÁNGEL LUIS
E-mail alperp@unileon.es
rbarm@unileon.es
Lecturers
PÉREZ PUEYO , ÁNGEL LUIS
BARBA MARTIN , RAUL ALBERTO
Web http://
General description Planificación, implementación y evaluación de la intervención didáctica en el desarrollo de programas de actividad física.
Tribunales de Revisión
Tribunal titular
Cargo Departamento Profesor
Presidente SANTOS RODRIGUEZ , LUIS
Secretario EDUCACION FISICA Y DEPORTIVA ROBLES TASCON , JOSE ANTONIO
Vocal EDUCACION FISICA Y DEPORTIVA BENITO TRIGUEROS , ANA MARIA DE
Tribunal suplente
Cargo Departamento Profesor
Presidente EDUCACION FISICA Y DEPORTIVA YAGUE CABEZON , JOSE MARIA
Secretario EDUCACION FISICA Y DEPORTIVA TUERO DEL PRADO , CONCEPCION E.
Vocal EDUCACION FISICA Y DEPORTIVA GOMEZ ALONSO , MARIA TERESA

Competencias
Code  
A4269
A4365
A4389
A4445
A4463
A4471
A4484
A4502
B463
B469
B470
B495
B500
B5778
B5780
C1 CMECES1 That students have demonstrated possession and understanding of knowledge in an area of study that is based on general secondary education, and is usually found at a level that, although supported by advanced textbooks, also includes some aspects that involve knowledge from the cutting edge of their field of study
C2 CMECES2 That students know how to apply their knowledge to their work or vocation in a professional manner and possess the skills that are usually demonstrated through the development and defense of arguments and the resolution of problems within their area of study.
C3 CMECES3 That students have the ability to gather and interpret relevant data (normally within their area of study) to make judgments that include reflection on relevant issues of a social, scientific or ethical nature.
C4 CMECES4 That students can transmit information, ideas, problems and solutions to both a specialised and non-specialised audience

Learning aims
Competences
A4269
A4365
A4389
A4445
A4463
A4471
A4484
A4502
B463
B469
B470
B495
B500
B5778
B5780
C1
C2
C3
C4

Contents
Topic Sub-topic

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Class hours Hours outside the classroom Total hours
Personal tuition 0 5 5
 
 
Lecture 0 70 70
 
Mixed tests 5 40 45
2 28 30
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies   ::  
  Description
Personal tuition
Lecture

Personalized attention
 
Personal tuition
Description

Assessment
  Description Qualification
Mixed tests 50%
50%
 
Other comments and second call

Sources of information
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE

Basic Velázquez, C. , Análisis de la implementación del aprendizaje cooperativo durante la escolarización obligatoria en el área de Educación Física. , Universidad de Valladolid, Valladolid
Johnson, D.W., Johnson, R.T., & Holubec, E. , El aprendizaje cooperativo en el aula. , Paidós, Buenos Aires
López-Pastor V. M. & Pérez-Pueyo, A. (coords.) , Evaluación formativa y compartida en Educación: experiencias de éxito en todas las etapas educativas., Universidad de León, León
Pérez-Pueyo, A., Hortigüela, D., & Fernández-Río, J., Evaluación formativa y modelos pedagógicos: estilo actitudinal, aprendizaje cooperativo, modelo comprensivo y educación deportiva, Revista Española de Educación Física y Deportes, 428, 47-66, Madrid
Hortigüela, D., Pérez-Pueyo, Á., & Fernández-Río, J. , Evaluación formativa y modelos pedagógicos: modelo de responsabilidad personal y social y de autoconstrucción de materiales., Revista Española de Educación Física y Deportes, 430, 23-41, Madrid
Metzler, M. W, Instructional models for physical education. Needham Heights, , Allyn & Bacon., Massachusetts
Mosston, M., & Ashworth, S. , La enseñanza de la Educación Física. La Reforma de los Estilos de Enseñanza, Hispano Europea, Barcelona
Delgado Noguera, M. A., Los estilos de Enseñanza en la Educación Física. Propuesta para una reforma de la enseñanza., I.C.E., Granada
Méndez-Giménez, A.; Fernández-Río, J., & Méndez-Alonso, D, Modelo de educación deportiva versus modelo tradicional: efectos en la motivación y deportividad., Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 15(59), 449-466. ,
Fernández-Río, J., Calderón, A., Hortigüela, D., Pérez-Pueyo, A., & Aznar, M., Modelos pedagógicos en educación física: consideraciones teórico-prácticas para docente, Revista Española de Educación Física y Deportes, 413, 55-75, Madrid
Devís, J., & Peiró, C. , Nuevas perspectivas curriculares en la Educación Física: la salud y los juegos modificados. , INDE, Barcelona
McLaren, P. , Pedagogía crítica: Un panorama general. En P. McLaren (Ed.) La vida en las escuelas: una introducción a la pedagogía crítica en los fundamentos de la educación, SXXI,
Fernández-Río, J., Hortigüela, D., & Pérez-Pueyo, A., Revisando los modelos pedagógicos en educación física. Ideas clave para incorporarlos al aula. , Revista Española de Educación Física y Deportes, 423, 57-80, Madrid

Complementary


Recommendations


Subjects that it is recommended to have taken before
Basic Physical Education and games. / 01402020