Educational guide | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IDENTIFYING DATA | 2023_24 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Subject | FUNDAMENTALS OF TEACHING OF PHYSICAL ACTIVITY | Code | 01402133 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Study programme |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Descriptors | Credit. | Type | Year | Period | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Compulsory | Third | Second |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Language |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prerequisites | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Department | EDUCACION FISICA Y DEPORTIVA |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Coordinador |
|
alperp@unileon.es cgutg@unileon.es rbarm@unileon.es mgilc@unileon.es aherm@unileon.es |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lecturers |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Web | http:// | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
General description | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tribunales de Revisión |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Competencias |
Code | |
B457 | |
B463 | |
B469 | |
B470 | |
B494 | |
B495 | |
B500 | |
B5778 | |
B5780 | |
C1 | CMECES1 That students have demonstrated possession and understanding of knowledge in an area of study that is based on general secondary education, and is usually found at a level that, although supported by advanced textbooks, also includes some aspects that involve knowledge from the cutting edge of their field of study |
C2 | CMECES2 That students know how to apply their knowledge to their work or vocation in a professional manner and possess the skills that are usually demonstrated through the development and defense of arguments and the resolution of problems within their area of study. |
C3 | CMECES3 That students have the ability to gather and interpret relevant data (normally within their area of study) to make judgments that include reflection on relevant issues of a social, scientific or ethical nature. |
C4 | CMECES4 That students can transmit information, ideas, problems and solutions to both a specialised and non-specialised audience |
C5 | CMECES5 That students have developed those learning skills necessary to undertake further studies with a high degree of autonomy |
Learning aims |
Competences | |||
B457 B463 B469 B470 B494 B495 B500 B5778 B5780 |
C1 C2 C3 C4 C5 |
Contents |
Topic | Sub-topic |
Planning |
Methodologies :: Tests | |||||||||
Class hours | Hours outside the classroom | Total hours | |||||||
26 | 0 | 26 | |||||||
0 | 90 | 90 | |||||||
4 | 0 | 4 | |||||||
Lecture | 26 | 0 | 26 | ||||||
4 | 0 | 4 | |||||||
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Description | |
Lecture |
Personalized attention |
|
|
Assessment |
Description | Qualification | ||
100% |
|||
Other comments and second call | |||
Sources of information |
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE |
Basic |
, , , , , , Velázquez, C., Análisis de la implementación del aprendizaje cooperativo durante la escolarización obligatoria en el área de Educación Física., Universidad de Valladolid, Valladolid Johnson, D.W., Johnson, R.T., & Holubec, E., El aprendizaje cooperativo en el aula., Paidós, Buenos Aires Delgado Noguera, M. A., Enviar Los estilos de Enseñanza en la Educación Física. Propuesta para una reforma de la enseñanza, I.C.E., Granada López-Pastor V. M. & Pérez-Pueyo, A. (coords.), Evaluación formativa y compartida en Educación: experiencias de éxito en todas las etapas educativas., Universidad de León, León Pérez-Pueyo, A., Hortigüela, D., & Fernández-Río, J., Evaluación formativa y modelos pedagógicos: estilo actitudinal, aprendizaje cooperativo, modelo comprensivo y educación deportiva, Revista Española de Educación Física y Deportes, 428, 47-66, Madrid Hortigüela, D., Pérez-Pueyo, Á., & Fernández-Río, J., Evaluación formativa y modelos pedagógicos: modelo de responsabilidad personal y social y de autoconstrucción de materiales., Revista Española de Educación Física y Deportes, 430, 23-41, Madrid Metzler, M. W, Instructional models for physical education. Needham Heights,, Allyn & Bacon., Massachusetts Mosston, M., & Ashworth, S., La enseñanza de la Educación Física. La Reforma de los Estilos de Enseñanza, Hispano Europea, Barcelona Méndez-Giménez, A.; Fernández-Río, J., & Méndez-Alonso, D, Modelo de educación deportiva versus modelo tradicional: efectos en la motivación y deportividad., Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 15(59), 449-466. , Madrid Fernández-Río, J., Calderón, A., Hortigüela, D., Pérez-Pueyo, A., & Aznar, M., Modelos pedagógicos en educación física: consideraciones teórico-prácticas para docente, Revista Española de Educación Física y Deportes, 413, 55-75, Madrid Pérez-Pueyo, A., Hortigüela-Alcalá, D., & Fernández-Río, J. , Modelos Pedagógicos en Educación Física: qué, cómo, por qué y para qué. , Servicio de Publicaciones de la Universidad de León, León Devís, J., & Peiró, C., Nuevas perspectivas curriculares en la Educación Física: la salud y los juegos modificados., INDE, Barcelona McLaren, P., Pedagogía crítica: Un panorama general. En P. McLaren (Ed.) La vida en las escuelas: una introducción a la pedagogía crítica en los fundamentos de la educación, SXXI, Fernández-Río, J., Hortigüela, D., & Pérez-Pueyo, A., Revisando los modelos pedagógicos en educación física. Ideas clave para incorporarlos al aula., Revista Española de Educación Física y Deportes, 423, 57-80, Madrid |
Complementary | |
Recommendations |