Educational guide
IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject FUNDAMENTALS OF TEACHING OF PHYSICAL ACTIVITY Code 01402133
Study programme
G.CIENCIAS DE LA ACTIV. FISICA Y DEL DEPORTE
Descriptors Credit. Type Year Period
6 Compulsory Third Second
Language
Castellano
Prerequisites
Department EDUCACION FISICA Y DEPORTIVA
Coordinador
PÉREZ PUEYO , ÁNGEL LUIS
E-mail alperp@unileon.es
cgutg@unileon.es
rbarm@unileon.es
mgilc@unileon.es
aherm@unileon.es
Lecturers
GUTIÉRREZ GARCÍA , CARLOS
PÉREZ PUEYO , ÁNGEL LUIS
BARBA MARTIN , RAUL ALBERTO
GIL CALVO , MARINA
HERRERO MOLLEDA , ALBA
Web http://
General description
Tribunales de Revisión
Tribunal titular
Cargo Departamento Profesor
Presidente EDUCACION FISICA Y DEPORTIVA ROBLES TASCON , JOSE ANTONIO
Secretario SANTOS RODRIGUEZ , LUIS
Vocal EDUCACION FISICA Y DEPORTIVA BENITO TRIGUEROS , ANA MARIA DE
Tribunal suplente
Cargo Departamento Profesor
Presidente EDUCACION FISICA Y DEPORTIVA YAGUE CABEZON , JOSE MARIA
Secretario EDUCACION FISICA Y DEPORTIVA TUERO DEL PRADO , CONCEPCION E.
Vocal EDUCACION FISICA Y DEPORTIVA GOMEZ ALONSO , MARIA TERESA

Competencias
Code  
B457
B463
B469
B470
B494
B495
B500
B5778
B5780
C1 CMECES1 That students have demonstrated possession and understanding of knowledge in an area of study that is based on general secondary education, and is usually found at a level that, although supported by advanced textbooks, also includes some aspects that involve knowledge from the cutting edge of their field of study
C2 CMECES2 That students know how to apply their knowledge to their work or vocation in a professional manner and possess the skills that are usually demonstrated through the development and defense of arguments and the resolution of problems within their area of study.
C3 CMECES3 That students have the ability to gather and interpret relevant data (normally within their area of study) to make judgments that include reflection on relevant issues of a social, scientific or ethical nature.
C4 CMECES4 That students can transmit information, ideas, problems and solutions to both a specialised and non-specialised audience
C5 CMECES5 That students have developed those learning skills necessary to undertake further studies with a high degree of autonomy

Learning aims
Competences
B457
B463
B469
B470
B494
B495
B500
B5778
B5780
C1
C2
C3
C4
C5

Contents
Topic Sub-topic

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Class hours Hours outside the classroom Total hours
26 0 26
 
0 90 90
4 0 4
 
Lecture 26 0 26
 
4 0 4
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies   ::  
  Description
Lecture

Personalized attention
 
Description

Assessment
  Description Qualification





100%
 
Other comments and second call

Sources of information
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE

Basic , , ,
, , ,
Velázquez, C., Análisis de la implementación del aprendizaje cooperativo durante la escolarización obligatoria en el área de Educación Física., Universidad de Valladolid, Valladolid
Johnson, D.W., Johnson, R.T., & Holubec, E., El aprendizaje cooperativo en el aula., Paidós, Buenos Aires
Delgado Noguera, M. A., Enviar Los estilos de Enseñanza en la Educación Física. Propuesta para una reforma de la enseñanza, I.C.E., Granada
López-Pastor V. M. & Pérez-Pueyo, A. (coords.), Evaluación formativa y compartida en Educación: experiencias de éxito en todas las etapas educativas., Universidad de León, León
Pérez-Pueyo, A., Hortigüela, D., & Fernández-Río, J., Evaluación formativa y modelos pedagógicos: estilo actitudinal, aprendizaje cooperativo, modelo comprensivo y educación deportiva, Revista Española de Educación Física y Deportes, 428, 47-66, Madrid
Hortigüela, D., Pérez-Pueyo, Á., & Fernández-Río, J., Evaluación formativa y modelos pedagógicos: modelo de responsabilidad personal y social y de autoconstrucción de materiales., Revista Española de Educación Física y Deportes, 430, 23-41, Madrid
Metzler, M. W, Instructional models for physical education. Needham Heights,, Allyn & Bacon., Massachusetts
Mosston, M., & Ashworth, S., La enseñanza de la Educación Física. La Reforma de los Estilos de Enseñanza, Hispano Europea, Barcelona
Méndez-Giménez, A.; Fernández-Río, J., & Méndez-Alonso, D, Modelo de educación deportiva versus modelo tradicional: efectos en la motivación y deportividad., Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 15(59), 449-466. , Madrid
Fernández-Río, J., Calderón, A., Hortigüela, D., Pérez-Pueyo, A., & Aznar, M., Modelos pedagógicos en educación física: consideraciones teórico-prácticas para docente, Revista Española de Educación Física y Deportes, 413, 55-75, Madrid
Pérez-Pueyo, A., Hortigüela-Alcalá, D., & Fernández-Río, J. , Modelos Pedagógicos en Educación Física: qué, cómo, por qué y para qué. , Servicio de Publicaciones de la Universidad de León, León
Devís, J., & Peiró, C., Nuevas perspectivas curriculares en la Educación Física: la salud y los juegos modificados., INDE, Barcelona
McLaren, P., Pedagogía crítica: Un panorama general. En P. McLaren (Ed.) La vida en las escuelas: una introducción a la pedagogía crítica en los fundamentos de la educación, SXXI,
Fernández-Río, J., Hortigüela, D., & Pérez-Pueyo, A., Revisando los modelos pedagógicos en educación física. Ideas clave para incorporarlos al aula., Revista Española de Educación Física y Deportes, 423, 57-80, Madrid

Complementary


Recommendations