Educational guide | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IDENTIFYING DATA | 2023_24 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Subject | CLINICAL PSYCHOLOGY OF CHILDREN, ADOLESCENTS AND ADULTS | Code | 01711116 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Study programme |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Descriptors | Credit. | Type | Year | Period | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Optional | First | First |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Language |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prerequisites | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Department | PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Coordinador |
|
mjfins@unileon.es mcmora@unileon.es |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lecturers |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Web | http:// | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
General description | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tribunales de Revisión |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Competencies |
Type A | Code | Competences Specific |
A17861 | ||
A17862 | ||
A17863 | ||
A17864 | ||
A17865 | ||
A17866 | ||
A17896 | ||
Type B | Code | Competences Transversal |
B2409 | ||
B2420 | ||
B2425 | ||
B2426 | ||
B5562 | ||
B5563 | ||
B5569 | ||
B5570 | ||
B5573 | ||
Type C | Code | Competences Nuclear |
C1 |
Learning aims |
Competences | |||
A17861 A17862 A17896 |
B2425 |
C1 |
|
A17864 A17865 |
B2409 B2420 B2426 |
C1 |
|
A17863 A17866 |
B5562 B5569 |
C1 |
|
B5562 B5563 |
|||
B2425 B5563 |
|||
A17863 A17864 A17866 |
B5569 B5570 B5573 |
C1 |
Contents |
Topic | Sub-topic |
Planning |
Methodologies :: Tests | |||||||||
Class hours | Hours outside the classroom | Total hours | |||||||
Problem solving, classroom exercises | 10 | 15 | 25 | ||||||
Assignments | 10 | 20 | 30 | ||||||
Lecture | 10 | 10 | 20 | ||||||
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Description | |
Problem solving, classroom exercises | |
Assignments | |
Lecture |
Personalized attention |
|
|
Assessment |
Description | Qualification | ||
Lecture | 10% | ||
Problem solving, classroom exercises | 20% | ||
Assignments | 70% | ||
Other comments and second call | |||
Sources of information |
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE |
Basic |
Echeburúa, E. y Requesens, A., Adicción a las redes sociales y nuevas tecnologías en niños y adolescentes, Pirámide, 2012 Pierce, V., Adicción, prevención, rehabilitación y crecimiento personal., Trillas / Eduforma, 2004 Ortega, R., Agresividad injustificada, bullying y violencia escolar, Alianza, 2017 Avilés, J. M., Bullying: el maltrato entre iguales. Agresores, víctimas y testigos en la escuela, Amarú, 2006 Olweus, D., Conductas de acoso y amenaza entre escolares, Morata, 2006 Rosa-Alcázar, A. I. y Olivares, J., El trastorno obsesivo-compulsivo en niños y adolescentes., Pirámide, 2010 Manciaux, M., La resiliencia: resistir y rehacerse., Gedisa, 2005 Cyrulnik, B., Los patitos feos. La resiliencia: una infancia infeliz no determina la vida., Gedisa, 2003 Madariaga, J. M., Nuevas miradas sobre la resiliencia. Ampliando ámbitos y prácticas., Gedisa, 2014 López-Guimerá, G. y Sánchez-Carracedo, D., Prevención de las alteraciones alimentarias., Pirámide, 2010 González-Martínez, M. T. (Coord.), Psicología clínica de la infancia y la adolescencia., Pirámide, 2011 Rosa-Alcázar, A. I., Olivares, J. P. y Olivares, J., Psicología de la salud en la infancia y adolescencia. Casos prácticos., Pirámide, 2012 Morán, C. y Fínez, M. J., Psicología del Trabajo. Competencias para Recursos Humanos., Eolas, 2019 Mardomingo, M. J. , Psiquiatría para padres y educadores., Narcea, 2002 Brown, T. E. , Trastornos por déficit de atención y comorbilidad en niños, adolescentes y adultos., Masson, 2003 Morán, C., Una Psicología en el ámbito laboral., Amarú, 2012 |
Complementary | |
Recommendations |