Educational guide
IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject CLINICAL PSYCHOLOGY OF CHILDREN, ADOLESCENTS AND ADULTS Code 01711116
Study programme
1711 M.U.INVES.PSICOLOGIA Y C.DE LA EDUCA.
Descriptors Credit. Type Year Period
3 Optional First First
Language
Castellano
Prerequisites
Department PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF
Coordinador
FÍNEZ SILVA, MARÍA JOSÉ
E-mail mjfins@unileon.es
mcmora@unileon.es
Lecturers
MORÁN ASTORGA , MARÍA CONSUELO
FÍNEZ SILVA, MARÍA JOSÉ
Web http://
General description
Tribunales de Revisión
Tribunal titular
Cargo Departamento Profesor
Presidente PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF CONDE GUZON , PABLO ANTONIO
Secretario PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF ROBLEDO RAMON , PATRICIA
Vocal PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF FIDALGO REDONDO , RAQUEL
Tribunal suplente
Cargo Departamento Profesor
Presidente PSICOLOGIA,SOCIOLOG. Y FILOSOF REQUENA HERNANDEZ , CARMEN
Secretario DIDACT.GRAL,ESPEC.Y TEORIA EDU ARIAS GAGO , ANA ROSA
Vocal TRABAJO SOCIAL RODRIGUEZ ESTEBAN , AGUSTIN

Competencies
Type A Code Competences Specific
  A17861
  A17862
  A17863
  A17864
  A17865
  A17866
  A17896
Type B Code Competences Transversal
  B2409
  B2420
  B2425
  B2426
  B5562
  B5563
  B5569
  B5570
  B5573
Type C Code Competences Nuclear
  C1

Learning aims
Competences
A17861
A17862
A17896
B2425
C1
A17864
A17865
B2409
B2420
B2426
C1
A17863
A17866
B5562
B5569
C1
B5562
B5563
B2425
B5563
A17863
A17864
A17866
B5569
B5570
B5573
C1

Contents
Topic Sub-topic

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Class hours Hours outside the classroom Total hours
Problem solving, classroom exercises 10 15 25
 
Assignments 10 20 30
 
Lecture 10 10 20
 
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies   ::  
  Description
Problem solving, classroom exercises
Assignments
Lecture

Personalized attention
 
Description

Assessment
  Description Qualification
Lecture 10%
Problem solving, classroom exercises 20%
Assignments 70%
 
Other comments and second call

Sources of information
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE

Basic Echeburúa, E. y Requesens, A., Adicción a las redes sociales y nuevas tecnologías en niños y adolescentes, Pirámide, 2012
Pierce, V., Adicción, prevención, rehabilitación y crecimiento personal., Trillas / Eduforma, 2004
Ortega, R., Agresividad injustificada, bullying y violencia escolar, Alianza, 2017
Avilés, J. M., Bullying: el maltrato entre iguales. Agresores, víctimas y testigos en la escuela, Amarú, 2006
Olweus, D., Conductas de acoso y amenaza entre escolares, Morata, 2006
Rosa-Alcázar, A. I. y Olivares, J., El trastorno obsesivo-compulsivo en niños y adolescentes., Pirámide, 2010
Manciaux, M., La resiliencia: resistir y rehacerse., Gedisa, 2005
Cyrulnik, B., Los patitos feos. La resiliencia: una infancia infeliz no determina la vida., Gedisa, 2003
Madariaga, J. M., Nuevas miradas sobre la resiliencia. Ampliando ámbitos y prácticas., Gedisa, 2014
López-Guimerá, G. y Sánchez-Carracedo, D., Prevención de las alteraciones alimentarias., Pirámide, 2010
González-Martínez, M. T. (Coord.), Psicología clínica de la infancia y la adolescencia., Pirámide, 2011
Rosa-Alcázar, A. I., Olivares, J. P. y Olivares, J., Psicología de la salud en la infancia y adolescencia. Casos prácticos., Pirámide, 2012
Morán, C. y Fínez, M. J., Psicología del Trabajo. Competencias para Recursos Humanos., Eolas, 2019
Mardomingo, M. J. , Psiquiatría para padres y educadores., Narcea, 2002
Brown, T. E. , Trastornos por déficit de atención y comorbilidad en niños, adolescentes y adultos., Masson, 2003
Morán, C., Una Psicología en el ámbito laboral., Amarú, 2012

Complementary


Recommendations