Guia docente
DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura ORGANIZATIONAL BEHAVIOUR AND HUMAN RESOURCES MANAGEMENT Código 01728203
Enseñanza
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Semestre
5 Obligatoria Primer
Idioma
Ingles
Prerrequisitos
Departamento
Responsable
Correo-e
Profesores/as
Web http://
Descripción general The course is divided into ten units. Each unit will include a traditional lecture with an introduction of the theme of the unit, and an open discussion of the topic, presented in cases and readings. Students are required to familiarize themselves with the readings before class.
Tribunales de Revisión
Tribunal titular
Cargo Departamento Profesor
Tribunal suplente
Cargo Departamento Profesor

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
Tipo B Código Competencias Generales y Transversales
Tipo C Código Competencias Básicas

Resultados de aprendizaje
Resultados Competencias
como funciona el ordenador
The main goal of this course is to make students understand and let them analyze some of the variables affecting organizational and group behaviour.
Students are expected to achieve an understanding of concepts that influence human behaviour in organizations and how these concepts influence group-level performance.
Moreover they will be confronted with some of the more common problems faced in the management of personnel and will be able to develop solutions.

Contenidos
Bloque Tema
Organizational Behaviour and Human Resource mANAGEMENT The course will present a selection of HR and preliminary organizational behavior topics:
1. Linking strategy and HRM.
2. OB: Multicultural teams and diversity.
3. OB: Gender and race diversity.
4. Generating demand: HRM Information Systems.
5. Selection and Hiring.
6. Training methods and decision making.
7. Assessing performance.
8. OB: Linking motivation and performance.
9. Incentive schemes and compensation.
10. Managing careers.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Horas en clase Horas fuera de clase Horas totales
Tutorías 10 20 30
 
Debates 0 0 0
Trabajos 0 0 0
Presentaciones/exposiciones 0 0 0
Estudio de caso 0 0 0
 
Sesión Magistral 0 0 0
 
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías   ::  
  descripción
Tutorías Resolución de dudas de los alumnos.
Debates Actividad donde dos o más grupos defienden posturas contrarias sobre un tema determinado.
Trabajos Trabajos que realiza el alumno de forma individual
Presentaciones/exposiciones Exposición oral por grupos de un tema concreto o de un trabajo.
Estudio de caso Planteamiento de un caso donde se ha de dar respuesta a la situación planteada. El caso no proporciona soluciones sino datos para reflexionar, analizar y discutir en grupo las posibles salidas al problema
Sesión Magistral Exposición de los contenidos de la asignatura.

Tutorías
 
descripción

Evaluación
  descripción calificación
Otros 1 written exam (120 minutes =
50%), 1 essay, 1 team presentation
(each 20%), +
class participation
(10%)
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fuentes de información
Acceso a la Lista de lecturas de la asignatura

Básica

• Hofstede, G. 1980. Motivation, Leadership and Organization: Do American Theories Apply

Abroad? Organizational Dynamics, 2: 42-63.

• Rosenzweig, P. 1998. Managing the new global workforce: Fostering diversity, forging

consistency. European Management Journal Vol. 16, Nr. 6, pp.644-652

• Beatty, R.W., Huselid, M.A., Scheiner, C.E. 2003 “New HR metrics: scoring on the business

scorecard” Organizational Dynamics, 32(2) 107-121.

• Leanne E. Atwater, David A. Waldman, Joan F. Brett Understanding and optimizing

multisource feedback, Human Resource Management, Volume 41, Issue 2, Date: Summer

2002, Pages: 193-208.

• Manuel London, Edward M. Mone, John C. Scott, Performance management and assessment:

Methods for improved rater accuracy and employee goal setting, Human Resource

Management, Volume 43, Issue 4, Date: Winter 2004, Pages: 319-336.

• Sara L. Rynes, Barry Gerhart, Kathleen A. Minette, (2004), The importance of pay in employee

motivation: Discrepancies between what people say and what they do, Human Resource

Management Volume 43, Issue 4 , Pages 381 – 394.

• Hochschild, Arlie Russell. When Work Becomes Home and Home Becomes Work. California

Management Review, Summer 1997, pp. 79-97.

Complementaria


Recomendaciones