Educational guide
IDENTIFYING DATA 2020_21
Subject CERVANTES AND SHAKESPEARE Code 01743036
Study programme
1743 - M.U.CULTURA Y PENSAM.EUROP: TRADICC. Y PERVIV
Descriptors Credit. Type Year Period
3 Optional First
Language
Castellano
Prerequisites
Department FILOLOGIA HISPANICA Y CLASICA
Coordinador
MATAS CABALLERO , JUAN
E-mail jmatc@unileon.es
ebanf@unileon.es
Lecturers
BANDÍN FUERTES , ELENA
MATAS CABALLERO , JUAN
Web http://
General description
Tribunales de Revisión
Tribunal titular
Cargo Departamento Profesor
Presidente FILOLOGIA HISPANICA Y CLASICA CONDE GUERRI , MARIA JOSE
Secretario FILOLOGIA HISPANICA Y CLASICA CUESTA TORRE , MARIA LUZDIVINA
Vocal FILOLOGIA MODERNA MARTIN JUNQUERA , IMELDA
Tribunal suplente
Cargo Departamento Profesor
Presidente FILOLOGIA MODERNA ALVAREZ MAURIN , MARIA JOSE
Secretario FILOLOGIA HISPANICA Y CLASICA ALVAREZ MENDEZ , NATALIA
Vocal FILOLOGIA HISPANICA Y CLASICA ORDIZ VAZQUEZ , FRANCISCO JAVIER

Competencies
Type A Code Competences Specific
  A18092
Type B Code Competences Transversal
  B5605
  B5608
Type C Code Competences Nuclear
  C4
  C5

Learning aims
Competences
A18092
B5605
B5608
C4
C5

Contents
Topic Sub-topic

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Class hours Hours outside the classroom Total hours
Personal tuition 2 2 4
 
Assignments 10 16 26
Presentations / expositions 3 10 13
Problem solving, classroom exercises 2 0 2
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms 4 2 6
Seminars 1 1 2
Other methodologies 2 4 6
 
Lecture 10 6 16
 
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies   ::  
  Description
Personal tuition
Assignments
Presentations / expositions
Problem solving, classroom exercises
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms
Seminars
Other methodologies
Lecture

Personalized attention
 
Lecture
Presentations / expositions
Description

Assessment
  Description Qualification
Lecture -
Personal tuition -
Assignments -
Presentations / expositions -
Problem solving, classroom exercises -
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms -
 
Other comments and second call

ADDENDUM
Contingency plan due to COVID-19 emergency conditions that prevents from presence based teaching
COVID-19 Teaching Guide Addendum Access Link


Sources of information
Access to Recommended Bibliography in the Catalog ULE

Basic Bandín, E. , 'Unveiling' Romeo and Juliet in Spain: translation, performance and censorship. Romeo and Juliet in European Culture. Keith Gregor, Dirk Delabastita & Juan Francisco Cerdá (eds.)., John Benjamins, Amsterdam/Philadelphia, 2017
Gregor, K. , . Shakespeare in the Spanish Theatre: 1772 to the Present, Continuum, Londres, 2009
Hattaway, M. (Ed.). , A Companion to English Renaissance Literature and Culture, Blackwell, Oxford, 2000
CANAVAGGIO, Jean, Cervantes, Espasa-Calpe, Madrid, 1997
CLOSE, Anthony, Cervantes y la mentalidad cómica de su tiempo, Centro de Estudios Cervantinos, Alcalá de Henares, 2007
MATAS CABALLERO, Juan y José María BALCELLS DOMÉNECH., ed., Cervantes y su tiempo, Universidad de León, León, 2008
BLASCO, F. Javier, Cervantes, raro inventor, Centro de Estudios Cervantinos, Alcalá de Henares, 2005
Cervantes, Miguel de, Don Quijote de la Mancha, Galaxia Gutenberg-Círculo de Lectores-Centro para la Edición de Clásicos Españoles, Barcelona, 2005
MARTÍNEZ BONATI, Félix, El "Quijote" y la poética de la novela, Centro de Estudios Cervantinos, Alcalá de Henares, 1995
RODRÍGUEZ, J. C., El escritor que compró su propio libro. Para leer el «Quijote»,, Debate, Barcelona, 2003
CASTRO, Américo, El pensamiento de Cervantes y otros estudios cervantinos y Cervantes y los casticismos españoles , Editorial Trotta, Madrid, 2002
HALEY, George, El Quijote, Taurus, Madrid, 1980
GÓMEZ CANSECO, L., El Quijote, de Miguel de Cervantes, Editorial Síntesis, Madrid, 2005
RICO, Francisco, El texto del «Quijote». Preliminares a una ecdótica del Siglo de Oro, Centro para la Edición de Clásicos-Universidad de Valladolid, Valladolid, 2005
Portillo, R. (Ed.). , Estudios literarios ingleses. Shakespeare y el teatro de su época, Cátedra, Madrid, 1987
Pujante, A. L.y Gregor, K. (Eds.), Hamlet en España: las cuatro versiones neoclásicas, Universidad de Salamanca y Universidad de Murcia, 2010
RILEY, E. C., Introducción al Quijote, Taurus, Madrid, 1989
Gregor, K. y Pujante, A. L. (Eds.), Macbeth en España: las versiones neoclásicas, Universidad de Murcia: Editum, 2011
Montero Reguera, José, Miguel de Cervantes. Una literatura para el entretenimiento, Montesinos, Barcelona, 2007
Parvini, N. , Shakespeare and Contemporary Theory: New Historicism and Cultural Materialism, Blommsbury Academic, New York, 2012
Novy, M. , Shakespeare and Feminist Theory. The Arden Shakespeare, Bloomsbury, London and New York, 2004
Pujante, A.L.; Cerdá, J. F. , Shakespeare en España 1764-2000. Bibliografía anotada bilingüe / Shakespeare in Spain 1764-2000. An Annotated Bilingual Bibliography., Universidad de Granada y Universidad de Murcia, 2014
Pujante, A.L. y Campillo, L. (Eds.). , Shakespeare en España: Textos 1764-1916, Universidad de Granada y Universidad de Murcia, 2007
Wells, S. and Cowen Orlin, L. (Eds.). , Shakespeare. An Oxford Guide, Oxford University Press, Oxford, 2003
McDonald, R. (Ed.). , Shakespeare: An Anthology of Criticism and Theory 1945-2000, University of North Carolina, Blackwell, 2004
Greenblatt, S. , Shakespearean Negotiations: The Circulation of Social Energy In Renaissance England, Clarendon Press, Oxford, 1997
Richmond, H. M. , Shakespeare’s Theatre: A Dictionary of his Stage Context., Continuum, London and New York, 2004
RILEY E. C., y J. B. AVALLE-ARCE, ed., Suma cervanti¬na, Támesis, Londres, 1973
Wells, S. (Ed.). , The Cambridge Companion to Shakespeare Studies., Cambridge University Press, Cambridge, 1997
Chernaik, W. , The Cambridge Introduction to Shakespeare’s History Plays, Cambridge University Press, Cambridge, 2007

Complementary


Recommendations